lördag 30 januari 2010

Back on blogging again!

Hej alla!
Idag är dagen jag börjar blogga igen. Efter nästan ett helt års uppehåll från gamla bloggen tar jag nu ett nytt kliv och skapar mig en ny fräsch blogg med med nya framtidsutsikter.

Varför? undrar nog många. I våras pajjade först datorn, och sedan axeln, vilket gjorde datorabete jobbigt. Sen blev det vår och båtsäsong, vi skaffade hus osv. Men nu har jag ny dator, axeln är bra, vintern härjar utanför, så jag tänkte, varför inte börja nu?

Riktiga pushen fick jag efter en händelse som började i onsdags kväll. Tessa har börjat läsa massa olika bloggar om dagarna. En av bloggarna skrivs av en småbarnsmor, som nu bad om hjälp.

Hennes son har två magnetiska kuber. Sätter man ihop kuberna rätt så bildar de olika djur. Klossen/kuben ger då ifrån sig ett elektroniskt läte som ska symbolisera det djur man fått fram. Grejen var att hennes lilla son lyckades få fram lätena när han satt och tuggade på bara en kloss.

Hon undrade lite över hur det kunde komma sig och ifall hennes son var magnetisk? Och skulle han i så fall klara säkerhetskollen på flygplatser i framtiden? Det fanns även en bild på klossen, och efter några frågor stod det klart att grabben med sitt tuggande "lurade" de små elektroniska kontakterna på klossen och därmed fick den att låta.

Hon tackade för förklaringen, men tyckte samtidigt att det var lite synd att sonen inte var magnetisk, det kunde ju varit kul. Jag var då tvungen att ställa frågan om det verkligen var genomtänkt? Ett barn som ständigt drar åt sig saker av metall i tid och otid är tämligen opraktiskt. Folk hade tydligen inte tänkt på detta och tyckte att det var roligt att jag tog upp ämnet och varnade för det.

Det är klart. Är han så pass magnetisk att han fastnar på kylskåpet kan det ju vara praktiskt. Då vet man ju var man har honom i stressiga situationer. Dessutom är det ju inga ungar som blir feta av att sitta på utsidan kylskåpet. Läs den fullständiga historien här.

I övrigt måste jag säga att Maria:s blogg "Vuxna människor har inte hamstrar" är rätt underhållande. Me like.

Så det är därför jag börjar blogga igen.

I övrigt:
Dagen börjar med att vattnet in till toaletten har frusit, vilket gör att dagen bara bjuder på EN spolning. Tyvärr inser man att man förbrukat dagens enda spolning först efter man gjort den, eftersom det är först då man saknar det brusande ljudet av nytt vatten som strömmar in i spolhuset.

När det är så här kallt funderar man på att gå över till torrdass istället. Vårt trädgårdsförråd på tomten var ju en gång i tiden ett utedass. Totalt okänsligt för kyla. Det är nästan bara positivt med kyla. Mer kyla ger mindre med lukt. Och mindre med besök med tanke på att det är få skinkor i världen som frivilligt sätter sig på en sittring som håller minusgrader.

Sen är det ju mer miljövänligt att inte spola iväg skiten tillsammans med 12 liter dricksvatten vid varje besök utan bara en näve sågspån. Helst svenskt hederligt sågspån från någon norrländsk gran, vilket även sprider väldoft och harmoni i det lillaskitutrymmet. (Och tillhör man överklassen får man väl använda ekspån).

Med några väl formulerade meningar i ett brev till kommunhuset kunde man kanske dessutom få lite skattereduktion, eller ännu hellre, eu-bidrag, för att man lever i större samklang med naturens alla kottar.


Frågade precis min kära fästmö vad hon tycker om utedass-idén. Det visar sig att jag får skita i skjulet själv. "Fixa toaletten karl!"

12 kommentarer:

  1. kul att Maria och vi (marias läsare) fick fart på dig. Din blogg är nu sparad under mina favoriter. Och än en gång tack för det hysteriskt roliga inlägget om magnetismen :)

    SvaraRadera
  2. Jajamän, magnetismdialogen skaffade dig läsare redan innan du börjat! ;-) Ser fram emot mer fyndigt skriveri.

    SvaraRadera
  3. Håller med ovanstående. Jag skrattade mig hes åt de tekniska förklaringarna kring de magnetiska klossarna. Lycka till här, jag kommer definitivt att titta in då och då!

    SvaraRadera
  4. Kul att ni tittade in, och kul att ni gillade min inlägg om magnetsim, vem vet, det kanske blir fler pedagogiska diskussioner framöver tex:
    Varför funkar inte skrivaren?

    Varför sparkar man alltid på däcken är man tittar på en ny bil?

    Går det att lära en brandvarnare skilja mellan rök och stekos?

    SvaraRadera
  5. Gustav min nya bloggdarling.
    Jag har en fråga direkt som jag och vänner diskuterade över en lunch igår och som håller mig vaken om nätterna.
    Vi talade länge över lunchen om VEM man eg ska vända sig till i dylika spörsmål och nu har jag ju äntligen hittat DIG.
    Nåväl, här kommer frågan:

    När man slår på sin dusch och vattnet är kallt så låter det som en påslagen dusch ungefär. Om man sen står där i bara mässingen och väntar på att värmen skall stiga i vattnet så behöver man alltsom oftast inte känna efter med handen är min erfarenhet - ljudet ändrar sig nämligen när vattnet blir varmt istället för kallt.
    Varför är det så???? Se så, låt mig inte sväva i ovisshet längre :)

    hälsningar
    sömnlösa Sara

    SvaraRadera
  6. Det blev ju lite så att man gick in och kollade lite extra ifall du skulle dyka upp. Och det gjorde
    du ju =) Så nu tillhör ditt skrivande oxå mitt kvällslektyr from nu.

    SvaraRadera
  7. Bäste sömnlösa Sara!
    Det fenomen du beskriver känner jag väl till eftersom jag utnyttjar det varje morgon. Jag ska inte säga att jag säkert vet svaret men följande fysiska fakta vet jag:
    Kallt vatten har högre densitet än varmt, dvs en liter kallt vatten väger mer än en liter varmt om man använder en känslig våg.
    Vatten är som tyngst vid +4grader Celsius.
    Således är en kall vattendroppe tyngre än en varm (om dom är lika stora).
    Det kan alltså vara så att de kalla tyngre vattendropparna ger ett annat ljud ifrån sig när de slår mot golvet än de varma något lättare dropparna.

    Andra orsaker kan att vattendroppens egenskaper ändras med vattnets ökande temperatur och därför blir mindre (eller större) och därför ger ett annat ljud ifrån sig.
    Jag gissar i alla fall att vattendropparna blir mindre. Jag jämför då med andra mer trögflytande vätskor som olivolja, sirap och honung. Varm olivolja finfördelar sig bra mycket bättre än kall.

    Summerar man mina båda teorier består kallt vatten av stora tunga vattendroppar och varmt vatten av lätta små och därför hör man skillnaden.

    Hoppas nu att du kan sova lite bättre, även om det inte var ett fullständigt svar.

    *********
    Hej "Tänkte bara", välkommen.

    SvaraRadera
  8. Kul att du är igång med bloggeriet igen! Jag kommer att vara här varje dag och läsa.

    SvaraRadera
  9. Hej Monica.kul med ännu en besökare. Välkommen.

    SvaraRadera
  10. Hej,
    efter att ha varit less på bloggandet rätt länge är detta så uppfriskande (och självklart Maria). Jag skrattar gott åt er ordväxling.

    Jag läser gärna med......gamla hus vet man aldrig vad de bjuder på...råd om användande av långkalsonger tackar man för ( härlig vision med kaninöron, gud så skoj!)

    Ingela

    SvaraRadera
  11. Nilla: Hej!
    *********
    Ingela: Det är trevligt att ni är flera som gillar kaninöron-grejen. Min sambo har tyvärr inte fattat den än. Kul att du tittar in.

    SvaraRadera