söndag 31 januari 2010

Hus med själ

Eftersom min kära sambo inte tyckte att idén med utedass var något att spinna vidare på, blev jag igår tvungen att ta itu med den igenfrysta invattenledningen till toaletten. Trots att vi är ett modernt par som delar på hushållets uppgifter lyckas det ändå alltid bli jag som får genomföra själva skruvandet av saker. Jag förstår inte.

Skit samma, en frusen vattenledning bör alltid åtgärdas så snabbt som möjligt. Växer isproppen riskerar man att rören spränger sönder vilket verkigen inte vore kul då dessa går inuti väggen. Är inte helt på det klara ifall det verkligen är lagligt att bygga så.

Det var ju inte med glädje jag masade mig upp i morse när någon kommer tillbaka till sängen efter ett tidigt morgonbesök på bekvämlighetsinrättningen.
-Toan tar inte in något vatten igen......(Duns ned i sängen och hon drar täcket över hela sig.
Det var ungefär där någonstans jag kände att chansen till morgon-romans försvann i utbyte mot annat fysiskt arbete...tjoho! Det är kul med gamla hus.

Huset vi bor i är byggt 1914. Min sambo, som har läst konst och kan det där med färg och form, säger att huset har charm och själ. Det är högt i tak, slipade furgolv, rediga golvsocklar och inte en plastlist så långt ögat når.

Som ingenjör har jag ett annat ord för charm och själ. Det är snett. Lägger man ut vattenpasset finns det inte en bit som är riktigt rak någonstans. Det ställer till ett fanstyg när man tex ska sätta upp lister. Fast det finns ett sätt att använda det hela på till sin fördel. När listen inte kommer upp rakt så är det inte snett, det är pittoreskt.

Vad som däremot inte var pittorekst var när vi ställde upp våra HOPEN-garderober från IKEA i gästrummet. Eftersom golvet hade ”själ” spretade de tre garderoberna som tulpaner ur en stor vas. Jag testade att tvinga ihop dem med skruv och tving. Då blev den inre spänningen för stor i en av dem så att hela bakstycket poppade loss.

Skam den som ger sig. Ett långpass införskaffades (långt vattenpass) och sedan skruvades det ihop en separat väggfast sockel med skiva ovanpå som klossades upp och vägdes in enligt konstens alla regler att den blev så spikrak att man nästan kunde kalibrera andra vattenpass mot den. Nu såg man att golvet var snett. Det skiljde nästan 2cm mellan högsta och lägsta punkt.

Garderoberna sattes upp och jajjemen, visst spretade de fortfarande. Inte lika mycket med det var fan inte rakt. Jag mätte igen.... sockeln, spikrak, golvet i garderoberna, spikrakt, både öst-väst och norr söder samt höjdledes.Väggen... krokig....det visade sig att väggen bakom krökte i en liten liten vänsterkurva.

Således kunde hela ekipaget rätas upp genom att dras 5mm ut från väggen. Helt plötsligt är sockeln 5mm för kort eftersom jag formsnickrat den. Nåja, det kanske går att dölja det hela med en träslist. Jag har en känsla av att den kommer att sitta lite pittoreskt.

(När allt kommer omkring så älskar jag faktiskt vårt hus och skulle aldrig byta det mot ett modernare. Det har sin charm att ha ett hus med själ)

12 kommentarer:

  1. Hahaha! Då får jag hoppas att du orkar med ditt hus med charm. Vårt hus var inte charmigare än 70-tal, men vi gav upp ändå och flyttade in till stan.

    SvaraRadera
  2. Härligt! Jag måste säga att efter att ha läst dina första inlägg gillar jag verkligen den här bloggen. Lova att du fortsätter med den, länge!

    SvaraRadera
  3. Ibland, men bara ibland, känns hyresrätt med dygnetruntjour lockande.
    Ibland är det bättre att skippa IKEA möbler och bygga direkt på stället. I stället.
    Lena utan hamster

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tänkte bara: Jodå, huset ska vi nog orka med. Det är en underbar känsla att veta att jag kan borra hål i vilken vägg jag vill när jag vill
    ************
    Anne: Jodå, jag planerar allt att fortsätta ett tag till. Dock kan jag inte lova ett nytt inlägg varje dag, ibland dyker det upp faktorer som, svärföräldersbesök, skickadpåjobbkurs, måsteåkaochhjälpamammanu etc. men annars så....det är planen i alla fall.
    ************
    Lena: Jo, hyra är alldeles underbart ur vissa aspekter, man vet sin månadskostnad och man behöver inte oroa sig för oförutsedda utgifter. Men som jag skrev till "Tänkte bara".... I have an eletric drill and i like to use it! Och det gillar inte alltid hyresvärdar.
    Och jovisst kommer det att byggas möbler på plats, och säkerligen kommer de att tas upp här.

    SvaraRadera
  5. *skrattar gott* Ja jisses ja - hus med själ har verkligen en förmåga att skapa arbete åt de själar som bor i det :)

    SvaraRadera
  6. Själva är vi måttligt förtjusta i att borra och fixa här hemma (förutom Julius, men han är 2,5 år så honom släpper jag inte lös när det gäller sånt, resultatet skulle nog bara bli så där har jag en känsla av) så det är ju tur för oss att vi bor i en stor hyreslägenhet istället. Den har också charm kan man säga, fast i form av dammråttor i hörnen och brödsmulor under matbordet. Det är dock oftast inte riktigt den charmen andra är ute efter (inte vi heller, men vad fan. Man tar det man får liksom). Annars gillar jag verkligen gamla sneda och vinda hus, så länge det är någon annan som bor i dem. Själv skulle jag bli galen.

    SvaraRadera
  7. Vi ligger i startblocken för att sälja vårt hus och köpa/hyra en lägenhet istället.. Trots att vi har ett hus från 70-talet så är det mycket att fixa. Till sommaren måste huset målas och fönstren kittas om. Vi hoppas hinna sälja INNAN sommaren är här!! ;o)

    SvaraRadera
  8. Magnolia: Ja visst skapar det arbete, men det är väl positivt med något som skapar arbeten i dessa kristider.
    ************
    Maria: Vi har också dammråttecharmen, den har vi lagt ovanpå allt som grädde på moset.
    ************
    Pia: Hoppas ni får bra betalt för huset, trots avsaknad av färg och fönsterkitt.

    SvaraRadera
  9. Hahahaha! Jag tvingade min man att bygga aningen snett (inomhus) när vi byggde på en våning. Bara för att det skulle bli lite mer "själ" i huset. Gissa om han var sur: "Fattar du hur sjukt det här är, att bygga SNETT bara för att du tycker att det är charmigt!!"
    Men han gör (nästan) allt för mig, så nu har vi ett hus som inte känns helt nytt. Haha!

    SvaraRadera
  10. Extra roligt är det om man bor i trähus och upptäcker att huset rör sig lite beroende på vad det är för årstid samt väder. spruckna tapeter och dörrar som inte riktigt gick igen som dom skulle samt skrapade fina märken i parketten lite då och då var sånt som var vardagsmat i huset jag växte upp i. mamma var lagomt glad när dom rustat upp hela stället och lagt ut en bra många tusen på nya tapeter och golv. MEN själ det har det absolut:)

    SvaraRadera
  11. Åh va' härligt skrivet!
    Igenkänningsfaktorna är hög, här!
    Jobbar på förskola som huserar på en 1800-tals gård. Vi skulle sätta upp en lååång anslagstavla och diskuterade länge om den skulle gå parallellt med golvet, taket eller någon vägg... eller rent av följa en alldeles egen linje. Det blev tillslut en hemsnickrad, icke vinkelrät historia :)

    SvaraRadera
  12. Leena, du är ju kul och din make måste vara mer än snäll!
    *********
    Lina.. det var nästan lite för mycket själ.. men man lär sig väl uppskatta det mesta antar jag.
    *******
    Nyckelpigan: tja, ibland är det den enda lösningen.. och snacka om att den är unik. Passar förmodligen inte in någon annan stans.

    SvaraRadera