måndag 1 februari 2010

Designers, folk utan gränser.

Hej!
Ikväll är jag lite irriterad på designers. Jag skulle precis slänga en såndär mat- och recept tidning i pappersåtervinningen, när jag för säkerhetsskull bläddrar igenom den snabbt för att se så att inte något annat viktigt papper, tex en räkning eller rabattkupong på böcklingpastej har smugit sig in.

Jag får då syn på bilden nedan som är reklam för tidningen ”Lantliv”. Irritationen kom nästan med ens... Nej, det är inte tjejens lilla leende, att allt går i vitt eller att de kallar vita överkast med blommor på för inspiration.



Nej, det som irriterar mig mest är taklampan. Gott folk, det ni ser hänger i taket är en så kallad ”Grisa-lampa” eller värmelampa som den heter lite mer korrekt. Lampan har, precis som en treass-värmare, en stor reflekterande kupol. I den sitter en special-lampa som ger ifrån sig mycket värme och lite ljus. Den har man i djurstallar och hänger över nyfödda grisar eller nykläckta kycklingar för att ge dem extra värme de första känsliga dagarna i deras liv.

Inte ens den snålaste bonden i småland skulle få för sig att spara in på takarmatur och gå ut i boden för att hämta grisalampan och hänga över köksbordet. Och skulle han mot förmodan försöka skulle hans fru med bestämdhet stoppa honom, om så brödkaveln blev blodig på kuppen.

Nej, det känns som en storstadsdesigner har hittat lampan någonstans och tänkt: Åh.. den är stor, den är i rostfritt (fräscht), lite industriell (vilket det ska vara sen ett tag tillbaka) samt att den har lantlig anknytning. Den ska jag göra taklampa av!

Gör det du kära designer, gör det. Notera att den grova lååånga sladden inte har någon lampkontakt i änden utan en äkta redig jordad stickpropp.

Nu kanske ni tycker att jag är hård, och att lampan faktiskt ser lite häftig ut... och visst, vet man inte dess ursprung så... Men ärligt, nu snackar vi en tidning som handlar om att designa lantligt och någon är inte med på banan.

Låt säga att designern aldrig sett en toalettborste förut. Vid ett besök på IKEA hittar designern olika toalettborstar i diverse kulörta färger. Kamprads designer brukar ha såpass fria tyglar att de kan hitta på något sådant... ”Oh.. borstar.. oh, vad många färger... borstar har man ju för rengöring, och rengör gör man ju i ett kök och olika färger blir ju en fräsch färgklick” tänker vår designer och stoppar helt sonika tre kulörta toalettborstar i olika pastellfärger i en glasvas och ställer mitt på köksbordet.

Hur många skulle vilja ha den bordsdekorationen?

Jag har en känsla av att ”Lantliv” säljer sina 148 000 exemplar endast för att den förmedlar den drömbild vi har om hur ett liv på landet kan se ut. Gärna i full midsommarblom. Och drömmar betalar vi för, för att fly lite från vår vardag. Sen om de stämmer eller inte är skit samma.

Skotta hela gårdsplanen själv, elavbrott i flera timmar, två bussar om dagen, vardargar då skolan har läsdag, övriga dagar ingen buss och två mil till ica. DET är lantliv det.
I know, I was borned and raised that way.

10 kommentarer:

  1. Tack o lov att man inte fallit för frestelsen med en värmelampa....hade ju pinsamt behövt be maken om kontakthjälp!

    Tacka vet jag återvinning, men jag tror kanske elförbrukningen tar priset med denna lösning. Gris har jag inte inne heller att skylla på.

    Jag får nog ge mig, det finns en gräns för designers, haha.....

    Ingela

    SvaraRadera
  2. Det är mycket som säljs för drömmar. Alla som köper hus ser sig själv sittandes på verandan med en kopp kaffe en solig morgon eller med ett gäng kompisar på grillfest i trädgården en ljummen sommarkväll. Men den dagen det är soligt måste man passa på att fixa what ever det nu är som måste fixas när det inte regnar och kompisarna blir färre och färre om man bor utanför stan för det är så meckigt att åka kollektiv och festa kan man inte göra om man ska köra bil. Men man har ju kvar tidningarna om hur det kunde varit.

    SvaraRadera
  3. Håller med,själv brukar jag irritera mig på Drömhem&Trädgårds stajlister.Dom ställer levande ljus på golvet(utan lykta).Det ser helkonstigt ut.Vem har blockljus på golvet? Tycker dom att det ser bra ut på bild?Jag tänker bara att det ser skitfarligt ut...sen tänker jag...jävla idioter...

    SvaraRadera
  4. Ingela: Jag var inne på din blogg och en kvinna med din smak vet jag vet bättre än att sätta upp värmelampor som dektoration.
    **********
    Jess: tack så mycket :)
    **********
    Tänkte bara: Gud vad sorgligt scenario du målar upp. Man kan grilla och ha "måla om husetfest" samtidigt. Alla våra vänner har bil, utom ett par som bor i stockholmo, dem hämtar vi vid tåget. Och en riktig fest betyder alltid nattgäser, det är sen gammalt.
    ************
    Anonym: Du tänker som jag ha ha... tycker också att ljus på golvet ser puckat ut.. och farligt... om ett ljus välter kan det bli en mysig brasa.

    SvaraRadera
  5. Men söta snälla rara... VEM, ack vem, får för sig hänga en grislampa i ett hem??? Kan de inte göra något käckt av mjölkapparaten när de ändå håller på. Ljusstake kanske.

    Hmmm... kom just på att min nya karriär nog ska bli att leta upp gamla ladugårdsföremål och "designa" om dem till piffiga inredningsprylar. Det borde slå stort i storstaden.

    SvaraRadera
  6. Trollets mamma - vill du verkligen veta...
    http://www.donablogg.blogspot.com/
    Bara ifall du blir sugen LLO

    Gustav: Din blogg är min att-se-fram-emot-händelse (ohh vilket ... liv).

    Jooo, det där med lantlivet - barnen flyttade härifrån så fort de bara kunde - skyll er själva.

    Ha en trevlig kväll
    Hilde

    PS.: Smaken är fri.

    SvaraRadera
  7. Trollets mamma: Jag tror faktiskt du har en lysande affärsidé där...hittar du bara rätt köpare så.....
    ***************
    Hilde: Ja jisses.. men den säljs bara som grislampa, inget annat... Roligast hade det varit om det stod "Trevlig nostalgisk färgklick i arbetsrummet".

    SvaraRadera
  8. oooops, då blev man tagen på ... ordet så att säga

    Hilde som inte vill förstå allting längre

    SvaraRadera
  9. Jupp, här tar vi på så mycket vi orkar.

    SvaraRadera