onsdag 3 februari 2010

Hur ska man bo?

I Oktober i år fick jag och min sambo äntligen flytta in i det hus vi köpt. Huset är fårn 1914 vilket betyder lite snett här , lite vint där, och ständiga överraskningar. Trots att jag kanske kan låta lite gnällig på bloggen älskar jag att bo i hus, till jämförelse med vad många av mina läsare tycker.
Efter att ha bott i hus ett tag, verkar många få nog av hus, och man byter ut det mot en lägenhet istället.

Men man får ju försöka se det hela lite objektivt. Jag har ju inte berättat hur vi bodde innan. Vi bodde i en hyreslägenhet på andra våningen (av två möjliga) med tre rum på 75kvm, halvöppen planslösning kök/vardagsrum, badrum med badkar dusch och toa. Stor balkong på 8kvm med havsutsikt, se bilden nedan, låst varmförråd samt garageplats (med litet förråd längst in) i låst garagelänga ingick. Naturligtvis fibernät indraget för internet tv mm. Allt detta till en månadshyra på ca 4400kr. Dessutom fanns det gott om gästparkeringar.


Det fanns även det en liten badplats med sandbotten för oss som bodde i området, samt dagis och ett gäng små lekplatser. 400Meter bort i östlig riktning låg bryggorna där man kunde hyra påtplats från april-november för ungefär en tusenlapp om året, (klart man skaffade båt).

Men jag fick ju som sagt inte borra i väggarna hur jag ville.

Därför köpte vi detta hus vi bor i nu. Vi har nu bott här i 4månader och det är kanon! Visst, vi har vi hunnit med några saker tex:
Totalt avbrott på avloppsröret från köksavloppen som går i husgrunden, toaletten har frusit 3ggr denna vinter, termostaten fungerar på 1 av 12 element, vissa bitar av elen är så gammal att den går i vävda lednigar i väggen ( och det är det snälla felet när det gäller elen). Vår stenbelagda uteplats med tak vek ihop sig under snön dan före julafton, åkgräsklipparen har punktering (och jag som aldrig ens har kört den), en gammal rötskada på vinden har vi, inte ett golv, vägg eller list är rakt och flertalet av fönstren bör bytas inom en treårsperiod. Jo vi har kommit på att det räcker med två musfällor i källaren också, den tredje hinner liksom aldrig bli använd.

Men jag tycker inte att det är så farligt. Det är mycket värre på Haiti och där är det ändå varmt.
Och nu får jag ju borra i väggarna hur mycket jag vill (dvs när min sambo känner behov av ett nyborrat hål någonstans, vilket inte inträffat än, men den dagen OJ!)

2 kommentarer:

  1. Ja jisses, bra jobbat på 4 månader......din semester är räddad ett antal år framåt. Tur att vi älskar våra gamla hus, när jag blir tillräckligt sur på eländet ibland plockar jag fram en 25 år gammal VHS dokumention för att påminna mig om sämre tider.

    OJ, Hilti är inte så dumt (alltså borr, inte Haiti) fast det är fint det med!
    Åkgräsklippare har inte varit läge, jag kör med maken istället som gärna nog hellre skulle köra åk...fast det skulle se rätt fånigt ut här, men så kan ju karlar vara rätt fåniga ibland.

    Vår musfångare är sjukskriven o konvalescent, hoppas få hämta hem honom i morgon från veterinären! Normalt mycket effektiv liten herre.

    Ia

    SvaraRadera
  2. Jo, Hilti är fina grejer... jag har B&D... fick av pappa och den funkar för mina behov än så länge.. men finn bara pengarna, blir nog nästa en Hilti...

    SvaraRadera