lördag 27 februari 2010

Olika lika

Idag vid frukost spände min kära sambo ögonen i mig och sa:
-Jag vore glad om vi inte drog ut på tiden allt för mycket idag, jag tänkte att vi skulle ta oss iväg och handla lite.
Ok, hon säger jag gör, brukar funka smidigast. Men, i det här fallet hade jag ett lite ess i ärmen på luvtröjan. Jag är karl.

Efter frukost (vilket hon avslutade innan mig) hoppade hon direkt in i duschen. Sen ska det torkas, blåsas hår, väljas kläder, matchas strumpor, spraya och fluffa hår, smink etc.

Precis innan "smink" reser jag mig ur soffan, och nyttjar det faktum att jag är karl. Drar på mig jeansen och ger min hals två små duschar au de toilet och stoppar in tre stimorol i munnen. KLART!

Det lustiga i det hela är att det nästan är godkänt för en karl att göra såhär. Hade en tjej gjort det hade det kallats för akutlösning. Vi karlar kan kalla det för "shopping-lösning" och komma undan med det.

Varför måste en kvinna alltid lukta nyplockade skogs-smultron och vi karlar klarar oss undan så länge vi inte luktar nydränerat avlopp?

Och skulle nu en kvinna komma och säga att jag luktar illa kan jag alltid säga "jag luktar karl". Skulle en karl komma med påståendet att jag borde fräscha till mig kan jag alltid kontra med att ifrågasätta hans hetrosexualitet. Varför är det så?

Är det vi karlar som varit smarta och satt en lägre standard eller är det samhället som inte har högre tankar om oss?

4 kommentarer:

  1. Tja, det var en bra fråga. Kan det vara så att samhällets eventuella låga tankar om er bygger på fakta?

    SvaraRadera
  2. Om min man skulle köra din shopping hygien skulle jag inte gå ut och shoppa med honom. Och tro nu inte att han skulle komma undan med det och få stanna hemma och kolla sporten. Nä,nä...så'n är inte jag.

    SvaraRadera
  3. Singelmamman: Javisst bygger samhällets låga tankar om oss män på fakta. Men det kan också bero på att det bara är halva samhället som har låga tankar om oss. Den andra halvan är ena jäklar på att hylla sig själva :)
    ****
    Tänkte bara: Men om det är helt och han inte ska med dig och shoppa och inte kolla sport, vad finns det då mer kvar att göra? Tänker du tvinga honom att städa?
    ******
    Alla: Jag fuskade faktiskt lite innan inlägget, jag hade duschat kvällen innan. Det är mest att karlar tillåts lukta så mycket mer än kvinnor.

    SvaraRadera