torsdag 18 februari 2010

Logik?

Jag har varit iväg på wök-shop med företaget (jupp, engelska och stavas workshop). Wök-shop tar man till då man tror att det inte går att tänka lika bra i företagets egna konferensrum, utan visionerna och idéerna blir bättre om man sitter i andra konferensrum på annan ort.

Största fördelen med andra konferensrum är att de brukar ha frukt och godis skålar i ena hörnet och glad personal, istället för torra whiteboard-pennor och en sur vaktmästare. Det är kanske därför man förväntas tänka bättre på annan ort.

Jag hamnade i en liten grupp och vår uppgift var att gå igenom och revidera några checklistor. Gruppen bestod av mig, en annan konstruktör och resten var system- och datatekniker.

Även om vi alla är ingenjörer så är vi alla olika, det stod helt klart. Inom datorvärlden är allt 1 eller 0. Logiken är hundraprocentig, är inte dörren öppen är den stängd, är inte glaset tom är det fyllt osv.

Det gjorde att vi på fullaste allvar hade en diskussion om ifall vi skulle ha kvar både Ja och NEJ kolumnerna till höger på checklistan. Tex "Upphandlingskontrakt utformat. JA_ NEJ_ "

Argument: Vi behöver inte båda. Om svaret inte är JA så är det ju NEJ, dvs har vi inte kryssat för JA är det ju med automatik NEJ. Har man två rutor kan man ju sätta ett kryss i båda rutorna och då blir det fel. Borde vi inte ta bort en kolumn för att undvika förvirring.

Där någonstans tystnade jag. I vilken ände ska man börja? Logiken stämmer, med den stämmer inte överens med verkligheten. ... pust. Jag lutade mig tillbaka och tänkte på ett uttryck jag läst:

Never argue with idiots!
They drag you down to their level
and then beat you with experience.

Argumentera aldrig med idioter!
De drar ner dig till sin egen nivå
och slår dig sedan med erfarenhet.


3 kommentarer:

  1. Fy tusan vad klokt... jag hade velat vara en fluga på väggen och sett med egna facettögon. Haha.

    SvaraRadera
  2. Sett är jag inte säker på att du velat göra. Sveriges ingenjörer på konferens kan bara vara en vacker syn för en mycket svältfödd kvinna. Däremot kanske du hade velat lyssna. Argumenterade diskusion i tio minuter ifall det ska stå "länka till" eller "hänvisa till" nätbundna dokument. Det du...

    SvaraRadera
  3. Och den som läser ert ja/nej, länka eller hänvisa är inte alltid ingenjörer. Och har alltså en helt annan karta för ögonen. Det är därför ni måste ha med både ja och nej.
    Hälsning en som jobbar som kommunikatör (webbredaktör med förmånen att få skapa nya webbplatser på företaget, tillsammans med webbutvecklare)

    SvaraRadera