torsdag 18 februari 2010

Motgång och framgång

Idag började det krävas mer kreativitet än vanligt för att få ihop måltiderna. Orsaken heter "tomt i kylen" och åtgärden heter "handla mat". Denna gång var det Coop-erativet som fick pengarna ur vår matkassa.

Vår coop-butik är lite rolig, för det verkar som om de inte riktigt vet vad det är de säljer, eller vad de ska sälja.

De envisas med att ha en radio och tv-avdelning. Där säljer de platt-tv av märket Lumatron och Eurostar, gamla tv-spel och bläckpatroner. Men avdelningen är aldrig bemannad. Vill man tex ha en bläckpatron som är inlåst i ett glasskåp, ska man "Lyfta luren och invänta svar".

Den här gången fick jag inget svar.. jag fick en fråga. I andra änden hörde jag nämligen..Eh.. ja... kan jag hjälpa dig?
-Ja, jag står på radio-tv avdelningen och vill köpa en bläckpatron.
-eh.. jaha.... klick.

Sen väntar man fem minuter och det kommer ALLTID en liten dam som förmodligen jobbat som konsumkassörska sedan hon var 17. Och de använder sig alla av exakt samma replik.
Ja.. eh.. jag hoppas du vet vad du ska ha för jag kan ju inte det här.

-Ja, jag vill ha en sån bläckpatron som finns i skåpet där, nr57 (Det står 57 med stora siffror på kartongen)
Damen låser upp skåpet, tar ut bläckpatronen, läser på den, suckar och hänger tillbaka den och muttrar.. neej..
-Är det något fel på den? undrar jag?
-Det är inte rätt säger damen.. det står "color" här...
-Ja, precis, svarar jag. Det är en sån patron jag vill ha.
-Nej.. säger damen igen och tittar nervöst in i skåpet.
-Är det något fel på bläckpatronen? undrar jag..
- Nej, det är inte rätt, det står color på den.
-Ja, säger jag igen. Det borde det göra det är en färgpatron, är det något fel på den? är det ett demoex?
-Neeej... säger damen lite mer tveksamt och börjar leta inne i skåpet.
-Men ta den andra patronen då, det hänger ju två.
-Men det står color på den också.
-Ja, det gör det på färgpatroner, svarar jag. Och det är just en sån jag vill ha, en sån du har i handen där.
Damen tittar ledsamt på patronen, suckar och skakar lite på huvudet. Men det är fel muttrar hon.
-Det gör inget, jag kan ta det, jag lovar, jag har handlat såna förr.
Till slut ger hon upp och jag får handla min bläckpatron.

Tänk om jag skulle försökt köpa en skiva med Lars Winnerbäck, vad hade svaret blivit då... fel artist?

8 kommentarer:

  1. Min morfar drev Konsumbutik i 45 år......på det lagret fanns allt från byns trasiga tv-apparater som till mjölkpallar och systembolagets veckoleverans av sprit.....undrans vad han hade sagt om dagens IT-utveckling, han som var bygdens leverantör av vardagens förnödenheter. Gud hjälpe mig, förlåt morfar... men vilken hejig syn!

    SvaraRadera
  2. Haha, stackars lilla bekymrade tant. Det måste vara otroligt jobbigt att gång på gång på gång tvingas sälja fel patroner till folk. Jag undrar vad hon tror att color betyder?

    SvaraRadera
  3. Alltså...det där MÅSTE vara Coop Forum i Nyköping...

    /Sara J

    SvaraRadera
  4. Kunden har alltid rätt, kan hon ju trösta sig med, den lilla förvirrade tanten.

    SvaraRadera
  5. Typen av din morfars butik finns fortfarande i glesbygden, fast nu är det ofta ICA, och de har full service med ATG, systembolagsombud, post, apotek mm mm. Ett helt galleri inklämt på 60kvm. DET är affärsskicklighet!
    ************
    Maria: Jag tror att hennes snåle make förbjudit henne å det grövsta att köpa dyra och onödiga färgpatroner till hemmets skrivare när det finns billiga svarta. Färg patroner är helt enkelt förknippade med skräck.
    **********
    Sara J: Din kvinnliga intuition har rätt.
    **********
    Tänkte bara: Jag hoppas tanten tröstar sig med något starkare (och i flytande form) än bara den tanken. Det såg hon nämligen ut att behöva.

    SvaraRadera
  6. Stackars lilla tanten. Det är inte lätt att lära sig allt nytt som dyker upp.
    Min gamla farmor har förgäves försökt lära sig uttala T-shirt och pizza. Det blir Tshuss och pischa. Har försökt förklara att jag kan chatta med brorsan med hjälp av datorn. Hon tror då alltid att man ska koppla in telefonen i datorn och prata i den. "Men VARFÖR kan du inte använda det vanliga telefonjacket?"

    SvaraRadera
  7. Som när jag ville ha popcorn till filmen på stadens lilla biograf.
    När biljetten var fixad så kom frågan,
    -Ville du ha nå mer?
    - Ja en liten popcorn.
    - Det är slut....

    då ser jag alltså popcornmaskinen, med en massa popcorn i..
    - Men... det finns ju där... jag pekar..
    - Nä det är slut.
    - men det ligger ju där i, å jag vill bara ha en liten....
    - Nä. det är slut säger han bakom glaset väldigt irriterat å sen:
    - Nästa...

    Popcorn fanns det man jag fick inga.. Varför ??
    ...Antagligen så var dom inte fräscha, men säg det då..

    SvaraRadera
  8. Det kanske var Plast-popcorn som låg där i "skylt-syfte"....

    SvaraRadera