lördag 6 februari 2010

Inta fosterställning, kan det vara nyttigt?

Om man som jag har ett jobb där man mest sitter stilla hela dagen kan man ge sig fasen på att det inte tar lång tid innan termostaten på tvättmaskinen går sönder. Det är säkert, det går sönder...och tvättar alla kläder, särskilt byxor, för varmt och så krymper de och sitter åt tajt runt magen.

Trots att jag är ingenjör tror inte min sambo på mina teorier. Hon tror jag börjar bli småfet för att jag inte rör mig tillräckligt och äter för mycket tårta på fikarasterna. Vi har här två teorier som står mot varandra och för att bevisa att min teori är den rätta och hennes är den felaktiga är en serie experiment den enda lösningen.

Som ingenjör ville jag naturligtvis börja med att skruva ned tvättmaskinen till molekyler och därmed hitta den trasiga termostaten och hålla den under näsan på henne och säga: "Vad var det jag sa!"

Min sambo var dock inte av samma åsikt. Hon nämnde några meningar där mitt namn, skitiga kalsonger, hand-tvätt, samt allt hennes förekom. Således fick forskningen börja i andra änden.
Tack och lov finns det ett gym på jobbet som är gratis för alla anställda.

En väska packades och stegen gick till omklädningsrummet. Där tog jag av mina vanliga kläder och på de som låg i väskan, en T-shirt, träningsoverallsbrallor och skor, och helt plötsligt insåg jag lösningen på mitt problem. Har man såna träningsbrallor och drar upp dem så att resåren sitter några centimeter över naveln sitter de inte åt alls.... skitbekvämt. Helt plötsligt behövde jag inte bevisa någon teori. Jag tänkte ringa min sambo och berätta min fenomenala lösning, men minns att jag gjort något liknande med ett par badbyxor och då bara hört negativa ord som "osexigt" "NEJ" "skärp dig"

Således var det bara att bita ihop och gå till träningslokalen. Där fanns det bla något som kallas för roddmaskin. Den såg kul ut på håll, med snören och grejer och en liten display som visade hur fort man rodde, längden på årorna, antalet ankor man passerade mm. Skit-tufft.




Ack vad jag bedrog mig.... Man sätter sig på den hala lilla sitsen och krampar med ens ihop skinkorna för att över huvud taget hålla balansen och inte se ut som bambi på hal is. Men det är inte det som är workouten. Nej, roddmaskin går till följande:

Först spänner man fast fötterna där framme med ett par remmar. Sedan ska man greppa i handtaget längst fram. Man sitter nu i en pos som påminner om fosterställning. Efter det gäller det att försöka dra ut snöret så långt som möjligt i en graciöst samkoordinerad rörelse mellan armar och ben.

Sen är snöret är så utdraget det bara går, då stoppar man tillbaka det in imaskinen. Fast det är inte så svårt som det låter, den går tillbaka av sig själv, ungefär som sladden på en dammsugare. Fast det var fusk att bara släppa handtaget och låta det åka iväg själv.

Nej, man skulle tydligen samtidigt som man stoppar tillbaka snöret krypa ihop i fosterställning igen längst fram på maskinen. Och sen då? Jo, man ska sitta och växelvis dra ut det där envisa snöret /inta fosterställning.

Det lustiga i det hela är att de som kom på den här maskinen har lyckats tjäna massor med pengar på den och säljer den världen över. Jag förstår inte.

4 kommentarer:

  1. Alltså, du kan ju prova att bara skära ner på antalet tårtbitar på fikarasten också. Men vad vet jag, jag är ju inte ingenjör.

    SvaraRadera
  2. Eh, tja.. man KAN, men jag tror inte att det är rätt. Ja gär lite skeptisk till alla konstiga dieter. Tårta är väl en av alla rätter som ingår i svensk husmanskost och det var husmanskost som bygde det vackra sverige vihar idag :)

    SvaraRadera
  3. Jag tror helt på dig, Gustav! Självklart är tårta en väsentlig del av en balanserad diet, och lika självklart har det gått sönder något i tvättmaskinen. I min också...

    Snälla, snälla, snälla - kan inte du bli vår nya hälsoguru? Jag lovar att tro på dig, mycket mer än på alla konstiga LHCFGPTQRS-dieter.

    SvaraRadera
  4. Trollets mamma: Nu är ju inte jag dietist, men jag har ljugit förr och folk har trott mig, så självklart kan jag komma med lite kostråd:
    Medelhavs mat tex är känt för att vara sunt, med oliver och grejer. Vad sägs om en stadig italiensk pizza och en flaska rött?

    SvaraRadera