söndag 21 februari 2010

Karlar och detaljer

I T-shirt, mjukisbrallor och luvtröja (lagom helg-sunkig) sitter jag i tv-soffan med min käresta och inmundigar ett sent men väldigt gott frukostkaffe och tittar på Rides på Discovery channel, (fästmön valde kanal, inte jag).


Rides handlar om extrema bilar och dagens avsnitt handlar om en Hot-Rod utställning i Detroit och vi får följa domarna i deras bedömning att utse en vinnare bland alla tok-putsade och stylade bilar.

Och tro mig, domarna är petiga. Att alla bilar är totalt upp-putsade till hög-glans även inne i avgasröret är en självklarhet, annars blir det avdrag direkt. De kollar inte bara på att dörr-gångjärnen är snygga, de kollar även på viken teknisk lösning på gångjärn som byggaren valt, sättet det är fastsatt smort osv.

De kolla jämnheten på stygn-längden på sätena, vilka skruvar och muttrar har byggaren valt, och matchar de resten av bilen? En av domarna säger "Jag tycker inte att kopplings-kåpan har riktigt samma lyster som fästena" (kopplingskåpan sitter inunder bilen, upp bakom och dolt halvgömt någonstans) men ALLT ifrågasätts. Borde kylslangen eller bromsröret vara några millimeter kortare eller längre och matchar materialvalet?

Notera, vi pratar karlar som talar om färgsättning, matchning, mönsterlinjer, stilar och glans.

Likförbannat ger jag mig fan på att de aldrig skulle märka ifall frun bytte köksgardiner därhemma, eller ens ha en åsikt om färgen på sovrumstapeterna så länge de inte blev rosa.

Varför är det så?

9 kommentarer:

  1. Tack för dagens skratt, det behövde jag. Jag håller med dig, dessa gubbar skulle inte märka om frugan så totalrenoverade hela huset (så länge det inte blir rosa ). Men varför de inte märker något, när de märker om stygnen i bilsitsen är någon mm för långt eller i fel nyans, Det har jag ingen aning om. Kanske för att de dagdrömmer om kromade detaljer och matchande hjulmuttrar.
    (Har en bror som är lite insnöad på bilar, fast då gäller det enbart hur snabbt de går. Men han märkte i allafall att han hade blivit pappa igen ;D)

    SvaraRadera
  2. Ja sicken tur att intressemålen skiftar.....och tur att jag får ha vissa av mina intressen ifred. Gud hjälpe mig om maken skulle tafsa på mina (vad jag tycker) heliga domäner (läs, jag tycker han har dålig smak fast den är nog mest olik min egentligen).
    Fast det är klart kylslangar och kopplingkåpor kan nog vara viktiga detaljer i huvudet på esteternas bilkonstnärer.....måste nog klura lite på det där med lystern i alla fall...tur att maken inte är bilnörd, då hade vi nog inte setts så mycket.

    Ha en bra söndag,
    Ia

    SvaraRadera
  3. Åh Gustav, här snuddar du vid ett av mina absoluta favoritämnen! Och nej, jag menar inte extrema bilar. Nu ska jag för en gångs skull inte var ironisk eller raljerande (lite ovant, men jag ska nog fixa det).

    Så här tror jag: Män och kvinnor är i grund och botten precis likadana. Det finns inga manliga respektive kvinnliga egenskaper som har sin orsak i genetik. Vi är alla individer och jag antar att de flesta faktiskt vill bli behandlade efter de principerna också om de bara funderade lite över det.

    Jag vill inte bli sorterad i ett fack bara för att jag är kvinna och få vissa egenskaper antingen ditklistrade eller borttagna på grund av mitt kön. Jag är den jag är på grund av min uppväxt och mina föräldrar. Punkt slut.

    Sen tror jag att det visst finns så kallade manliga och kvinnliga egenskaper, men att det är vi själva som har konstruerat dem genom att behandla pojkar och flickor olika från dag ett. Alla har säkert läst eller hört talas om att det finns forskning som visar att man redan på BB använder olika tonlägen och kroppspråk när man hanterar pojkar respektive flickor. Tanken svindlar när man tänker på hur detta sedan fortsätter genom dagis, skola, universitet och arbetsliv. Det är inte så konstigt att det finns olika lönesättning och generaliseringar på grund av kön med andra ord.

    Men min bestämda åsikt är att det inte överhuvudtaget beror på kön utan helt och hållet på uppfostran.

    Jag finner det i ärlighetens namn ganska kränkande (och jag använder inte det ordet när jag egentligen bara känner mig lite ledsen eller orättvist behandlad) att en del anser att mina högst mina personliga egenskaper inte är just personliga och individuella egenskaper utan bara en spegling av mitt kön. Det är reducerande för både män och kvinnor.

    Så. Klart att män också kan vara intresserade av färgsättning, matchning och design. De flesta har dock sedan barnsben blivit uppfostrade att tycka att sådana områden i hemmet är omanliga att vara intresserade av (alltså den sociala konstruktionen).

    Och jag som kvinna har det naturligtvis inte heller i mina gener att vilja byta gardiner, överkast och andra textilier i hemmet på en regelbunden basis, även om det socialt sett är mycket mer accepterat att jag skulle vilja det.

    Sådärja. Nu fick jag ur mig lite grann (och Björn kan andas ut, en diskussion mindre för hans del om jämlikhet och feminism åtminstone för några dagar framåt;-) ).

    Nu kan jag återgå till mitt vanliga oseriösa jag. Häpp!

    SvaraRadera
  4. Ja jäklar Gustav, vilken briljant föreläsning av Maria...jag var nog lite feg känner jag, skulle nog ha hävt ur mig lite till så är det någon fler här hemma som slipper en diskussion för ett tag.

    SvaraRadera
  5. Ja, frågan är hur mycket det sociala arvet påverkar oss, för helt klart är att det gör det.

    Men det finns ju andra saker som styr och formar oss nu ska jag ut och paddla på djupare vatten.

    En sån sak som vår könsdrift och de hormonutsöndringarna, har jag fått lära mig hos kvinnan är knuten till menstruationscykeln, vissa perioder vill hon mer och andra mindre.

    Mäns hormonutsöndringar för ökad sexlust kommer också i omgångar, men 9ggr/dygn.

    Det borde forma oss som olika som man och kvinna. Däremot borde det inte göra att kvinnor gillar rosa och killar blått.

    Och är det bara det sociala arvet som gör att det i stort sett bara är män som är grovt kriminella?

    Och skulle fallet vara att tjejer är lika kriminella, men smartare och därför klarar sig undan, har vi likförbannat en könsskillnad.

    Kan det vara så att vi någonstans i grund och botten skiljer oss åt på några få genetiska delar, som tex att män i snitt har 30% mer muskelmassa än kvinnan och på detta bygger vår sociala miljö.

    Denna miljö förstärker vi sedan genom att skaffa oss regler och mönster för att få trygghet i tillvaron.

    Därför är det lugnast och tryggast om tjejer gillar rosa och killar gillar bilar. Ska killar ägna sig åt färgsättning så ska det göras seriös och korrekt och på något som är manligt (bilar), och inte på någon kvinnig köksgardinsdomän.

    Om alla håller sig på sin kant kan vi slappna av och fokusera oss på annat.... som att skapa nya fyllningar till smörgåstårtor tex.

    SvaraRadera
  6. Ett av de roligaste inläggen jag läst var den som du och "vuxna människor har inte hamstrar" bollade mellan er när hon funderade över om ett barn kunde vara magnetiskt. Sedan dess har jag följt dig dagligen. TACK!!

    Ps. Du har fått en award av mig ;)

    SvaraRadera
  7. Malla: Tack! Vad snällt. Ja, jag kände min plikt att hindra Maria från att magnetisera lille Charles. Fast han hade nog kunnat ge ut rätt festliga memoarer på sin ålders höst. "Mitt liv som kylskåpsmagnet" "Livsberättelser om att distansera sig från vitvaror med kvitton, räkningar och broderns fula teckningar".

    SvaraRadera
  8. Det är klart att det finns fysiska skillnader, att män har större muskelmassa är liksom ingenting att diskutera och det är självklart att man därför inom idrott till exempel tävlar var för sig. Könen alltså. Lagsporter finns det ju annars gott om.

    Och att sexualiteten är kopplad till hormoner är inte heller något jag argumenterar emot, men det är inte tillräckligt för att generalisera alla inom ett kön bara på grund av det. Alla kvinnors sexualitet ser inte likadan ut på grund av liknande hormoner, och alla mäns sexualitet ser inte likadan ut. Alla är vi individer.

    Och när det gäller kriminalitet tror jag inte att det har det minsta att göra med kön, varken behovet av att utföra brottsliga handlingar eller intelligensen att inte åka fast för dem. Om man tittar på statistik för kriminalitet är även invandrare överrepresenterade jämför med andra grupper, och jag tror inte att det är någon här inne som påstår att människor från andra länder är mer brottsbenägna på grund av sina gener. Jag hoppas inte det iaf, det skulle göra mig väldigt arg och ledsen på en och samma gång.

    Men det handlar om olika förutsättningar i livet, olika mönster vi fostrats in i och händelser tidigare i livet. Och nej, jag säger inte att det är ok att begå brott för att man hade en jävlig barndom - långt ifrån - men det kan vara en förklaring. Alla måste dock ta ansvar för sig själva och ta sitt straff för de eventuella felaktiga handlingar man begått. Men det är visst en annan diskussion.

    Så för att komma tillbaka igen på rätt spår så håller jag fullständigt med dig när du säger att det finns vissa fysiska skillnader könen emellan, men att resten är sånt som vår kultur har skapat.

    Och lugnt och tryggt för oss sällan framåt, så jag röstar för att vi struntar i alla fjantiga regler om vad som är kvinnligt och manligt och förenar oss i kampen för goda smörgåstårtefyllningar (utan leverpastej)!

    Och du, livet som kylskåpsmagnet hade kanske varit grymt!

    SvaraRadera
  9. Ja fy för leverpastej i smörgåstårtor! Ryyyys... ;-)

    SvaraRadera