söndag 7 februari 2010

Undgå inlärning

Igår var jag hos min mor. Jag försöker sköta mina förpliktelser som god son och hälsa på henne lite nu och då. Nej, hon är inte en pensionär på hemmet, hon är 59år yrkesarbetande kvinna med eget hus och hund.

Jag stod inför en liten utmaning, jag hade nämligen lovat henne att visa hur man skickar med bilder i e-mail. Hon har vid flera tillfällen fått e-mail med bilder men inte själv vetat hur man delar med sig bilder.

Min mor har använt datorer som arbetsredskap sedan tidigt 90-tal. Vi kan kalla det för en sorts dokumenthantering. Men arbetsgivaren är lite snål ibland. fram till år 2000 fick de arbeta i DOS-miljö. Och för er som inte vet vad det betyder så var det så datorer såg ut förr, innan windows kom.

Det är det en svart skärm med ett litet vitt tecken nere i vänstra hörnet som blinkar och väntar på att det ska skrivas in ett kommando så den har något att göra, tex "dir a:". Då visste datorn att den skulle börja läsa från diskettstationen.

Men inför millenieskiftet var det alltså dags för uppgradering... till... windows95. Arbetsgivaren tyckte att det nu var dags att ta ett kliv framåt genom att köra ett 5 år gammalt oprativsystem. Jag ger mig fasen på att det var gratis.

Skit samma, min mor har alltså jobbat i DOS-miljö i nästan 10år och i win95 miljö i 10 år med en viss sorts dokumenthantering och nu skulle jag lära henne att infoga bilder i ett e-mail, eller el-brev som det heter på svenska.

Hur svårt kan det vara undrar ni? Knappen ser ut som ett gem och heter "Attach". tryck på den och bifoga bara bilden. Knappen med gemet hittar hon, hon trycker på den .. och sen då..? undrar hon.

Min mor har jobbat med datorer i nästan 20år men vet inte vad mappstruktur, eller trädstruktur är, eller hur datorn lägger upp filer i mappar mm. Jag vet inte hur, men på något vis har hon lyckats att undvika att lära sig detta och ändå klara av sitt jobb. Hon förstår alltså inte vad jag menar när jag säger att hon ska klicka sig fram till mappen med bilder. "Tala om för mig hur jag ska göra"säger hon. Hon tror att genom att blint och slaviskt följa ett exakt mönster varje gång, kommer hon lyckas med att bifoga bilder i ett e-mail.



Och det är nu det blir jobbigt. För nämner jag ordet mappstruktur, slår hennes hjärna om och säger "Nu blir det svårt! du kommer inte att förstå det här, det är nog ingen idé att försöka".
Men jag försökte ändå.... jag till och med gjorde egna fysiska mappar av gult papper med andra mappar i och döpte dem så som det stod på datorn och i mapparna lade jag mindre papperslappar som symboliserade filer och program. Men jag är inte säker på att jag hade något för det.

Men hon är min mamma och jag tycker om henne massor ändå. Undrar vad man själv har lyckats missa lära sig? Det är nog en hel del.

Eftersom jag redan som liten var galen i allt tekniskt har jag fått leka lärare åt många i min omgivning. Därför vill jag avsluta med en serieruta av Randy Glasbergen, för det kunde lika gärna varit jag

4 kommentarer:

  1. Det här med datorer har gått så fort. Jag kommer ihåg den första datorn vi hade. Orange skärm med en massa 0 och 1-or på. Det tog låång tid att över huvud taget göra något på den så jag tröttnade. Gick inte tillbaka till datorn förrän vi hade e-mail och då hade det hänt mycket på dom åren.

    SvaraRadera
  2. Jadu, det var tider det....påminner mig om skoltidens Kompis-datorer. Det var på den tiden datorer inte var så standardiserade. De hade en "gör" knapp istället för "enter".

    SvaraRadera
  3. Du kanske ska tipsa din kära moder om Mac, Gustav. Då kommer hon att ha KUL också när hon sitter framför datorn;-)

    SvaraRadera
  4. Om det inte vore så dyrt skulle det nog finnas fler macar i familjen. Vi får se vad framtiden bjuder på. Jag är inte Mac-fientlig, bara snål... ekonomisk, menar jag.

    SvaraRadera