fredag 26 februari 2010

Kommunikation

Kommunikation i ett förhållande är festligt. Ju längre tiden går desto färre ord behövs för att uttrycka något större. På det viset kan man nästan säga att vi män utvecklar vår kvinnliga sida och lär oss tolka in saker som inte sägs. Alla förhållanden har sitt "hemliga språk"

För mig och min sambo betyder tex pannkakor till middag, att det är jag som vispar ihop smeten och steker pannkakorna. Oavsett vem som kom med idé om pannkakor till middag.
Varför? För att jag ända sedan barnsben stekt otroligt mycket pannkakor och därför är bättre på det.

Det är ytterst få pannkakor som misslyckas när jag steker, alla brukar hålla ihop och bli jämt bruna på båda sidor. Och skulle någon börja trasa sönder, går det ofta att rädda. Därför gör det mig inget att jag fått just pannkaksbiten i förhållandet. Det stärker mitt manliga ego lite.

Med den bakgrundsfakta om kommunikation och pannkakor förstår ni varför man blir alldeles varm i kroppen när man sitter på jobbet och får följande SMS av sambon:
Jävla kukpannkakor!

Det betyder ju: "Kom hem, det går inte som jag vill. Jag vill ha dig här. Jag vill att du står framför spisen och steker pannkakor så att jag kan stå bakom med handen i din bakficka, kika över axeln och hoppas på att du ska misslyckas lite så att jag får en liten bit i förväg innan maten."

"Jävla kukpannkakor", veckans mysigaste sms :)

8 kommentarer:

  1. Haha! Härligt inlägg! Jag och min man har hållt ihop i över tolv år nu och jag känner så väl igen mig. Inte just i pannkaksbiten eftersom vi båda är ena jävlar på pannkakor (eller plättar som man säger i den landsända jag kommer ifrån), men när vi gör tacos är det alltid jag som hackar grönsaker och maken som steker färsen.

    SvaraRadera
  2. Ibland när man har varit ihop länge så behövs inga ord alls. Det kan räcka med en blick ( och då syftar jag inte bara på sängkammarblicken ;D)

    SvaraRadera
  3. Ha, ha, underbart! :-)

    SvaraRadera
  4. Anne: Jupp, mannen tar köttet, det är EN grej att ha koll på. flera grönsaker blir för jobbigt.
    *********
    Mort: thankyou!
    ********
    Malin: Om du bara visste hur ofta min sambo bara kommunicerar med blickar, och på något vis är de sällan positivt laddade :)
    *******
    Anette: Tack!
    ******
    Anonym: tack ska du ha, kul att du är här och läser.

    SvaraRadera
  5. du är, hands down, en utav de smartaste männen jag "träffat". Om du bara visste hur många män som inte fattar sånt som du fattar. ;-)

    SvaraRadera
  6. Sara: Tack! det värmde :)

    SvaraRadera