måndag 8 februari 2010

Ramla på eget grepp...

Efter nästan precis 4år tappade jag min gamla mobiltelefon och trotjänare i golvet så att displayen sprack och det gick nästan inte att sett någonting vad som där visades. Lite sorgligt var det men man får ju inte kasta bort en chans att köpa nya elektroniska leksaker.

Man vill ju vara med i tiden och kanske kunna göra något mer än att bara ringa från telefonen (även om "bara ringa" är själva grundtanken med det hela). Nåja efter att nästan inte tittat igenom marknaden alls utan bara gått på vad EN försäljare föreslog bestämde jag mig på två röda och köpte en Nokia med såndäringa touch-skärm.

Telefonen har alltså nästan inga knappar, bara en stor tv-ruta. De tre knapparna som finns på framsidan är en röd, en vit och en grön. Det gör att den har ett ben kvar i riktiga världen med riktiga knappar och andra benet och resten av kroppen i det fantastiska hyperhäftiga cyberspace.

Jag kom hem, slet upp kartongen, pillade in sim-kortet, lade i batteriet, satte den på laddning och noterade att instruktionsboken låg inplastad i ett sidofack i kartongen. Eftersom jag är karl tyckte jag att det var ett lämpligt ställe för den att ligga kvar.

Efter maten var det dags att utforska den lilla leksaken. Jag tryckte på den röda knappen får att få igång den.... jag höll inne den röda knappen... jag tryckte på den gröna knappen... jag höll inne den gröna knappen... jag tryckte på den vita.. jag tryckte på den röda igen...jag petade på displayen.... Ingenjör Gustav fick hämta instruktionsboken. Jag kanske är min mors son mer än jag tror.

7 kommentarer:

  1. Haha, precis vad jag tänkte igår.....att hon nog låter dig hållas, din kära mamma. Vi mammor är listigare än ni tror....

    SvaraRadera
  2. Eller så är det bara typiskt manligt det där med att inte röra instruktionsboken....
    ;)

    SvaraRadera
  3. Haha! Min sambo lyckades tappa sin nalle ner i ett pimpelhål... Men vi kompromissade bra ändå, han fick ta min gamla telefon och jag fick en ny! Ibland blir det bra till slut iaf! =)

    SvaraRadera
  4. "manualer är för mesar" säger alltid min mor...

    SvaraRadera
  5. Ia: Med risk för att trampa någon på tårna: När det gäller teknik är mammor sällan listigast.
    *******
    Magnolia: För en man är att öppna instruktionsboken att ge upp en smula.
    *******
    Johanna: Grattis!
    *******
    Minus: Din mor har en skön attityd :)

    SvaraRadera
  6. Vem har sagt att mammor är tekniska.....vi är listiga.....vi vet vad vi vill och hur det ska gå till......ni anar inte!
    Instruktionsböcker är ju rätt tråkiga o tidsödande, vi har ju er.

    Ge inte upp,
    Ia (numera digitaliserad och självgående)

    SvaraRadera
  7. Jag är båda mamma och ingenjör men jag lämnar också glatt instruktionsboken om jag inte måste :-)
    ...och självklart är jag listigast med... ;-)

    SvaraRadera