tisdag 23 februari 2010

Det händer inte oss

Vi visste att husköp innebar vissa risker men den som inte chansar här i livet kommer ingen vart. Men i helgen så kom första indikationen och idag har jag gått och varit nervös hela dagen. När jag kom hem och frågade min sambo om besked nickade hon bara instämmande och sa JA.

Jag vet att man kan bo år i villa utan att det händer, och rätt skött så ska det gå att undvika. Men som nybliven villaägare är man ibland lite för entusiastisk och naiv, ser inte alls vart det är på väg och så PANG händer det: Vi är inbjudna till grannarna på middag!

Förstår ni vilken förödelse. Jag kommer vara tvungen att bära skjorta och le på icke arbetstid. Dessutom måste jag ta mig till ICA och införskaffa en Nobless-ask för man kan ju inte komma tomhänt, (eller ska jag jävlas och ge bort en blomma, en krukväxt, en begonia).

Och sen det värsta av allt. Vi måste ju bjuda tillbaka. Vi måste städa. Och laga riktig mat och bjuda på. För såndär färdig micro-mat gills tydligen inte som hemlagat trots att det står så på kartongen (enligt min mamma när jag bjöd henne).

Och sen då? Jag kommer att leva i ständig skräck att vara tvungen att le så fort jag ska hämta posten ifall de dyker upp. Och ovanpå det tvingas konversera om vädret också.
Maria-Vuxna människor har inte hamstrar- Vart går dina barn på dagis? Jag behöver kräksjuka NU!

6 kommentarer:

  1. Stackars dig. Ni kan säkert byta lite snickeritips med varandra, det är ju husägare så bra på. Snacka lite tretum/tvåtum och sånt där, hur höga snöhögar ni skottat i år. Jag önskar dig en trevlig middag =)

    SvaraRadera
  2. Vi har haft det i en vecka,
    ni kan få av oss
    /Sara J

    SvaraRadera
  3. Men lilla vännen! Inte behöver du skaffa kräksjukan på riktigt för att använda den som ursäkt, det verkar ju väldigt jobbigt. (Om du inte vill gå ner ett par kilo förstås).
    Annars säger du bara att du känner dig risig och att du mår illa och så börjar du bära med dig skurhinken - "för säkerhets skull" - var du än går. Inte ens din sambo kommer ifrågasätta sanningshalten i detta.

    Jag gör inte det iaf, Björn ligger och sover i detta nu med skurhinken bredvid sig, och han behövde inte natta ett enda barn igår eller plocka undan efter middagen. En väldigt lyckad taktik. Har han kräkts? Nej. Kommer jag våga lita på att han bara luras eller håller jag mig på avstånd för säkerhets skull? Sjukt mycket avstånd såklart.

    Men som sagt, vill du går ett kilo eller tio är det bara att komma till Sundbyberg.

    SvaraRadera
  4. Varför inte bara tacka nej????


    /Grannen

    SvaraRadera
  5. Därför att när vi fick inbjudan lät det jättetrevligt. Sen var det någon (jag) som fick panikångestattack över alla vuxenpoäng detta innebar och sociala regler man måste komma ihåg när man träffar nytt-nytt folk.
    I ärlighetens namn är det tok-trevliga grannar,de bästa man kan få.
    Men det är lite som att bli stoppad i poliskontroll. Svetten kommer med automatik fastän det är helt onödigt.
    Ska jag krypa till korset och vara helt ärlig så kan nog middagen bli mer än bara trevlig. Våra grannar verkar veta hur man har kul också.

    SvaraRadera
  6. Se så väx upp nu och gå på middag hos grannen,lider du av social fobi? Då är det dags att kontakta en terapeft nära dig:)

    SvaraRadera