onsdag 3 februari 2010

Hur mäter de?

Trots att jag är man och några år över 30 insåg jag igår att det fanns saker jag inte visste om som jag nog borde veta om, även om jag hittills klarat mig utan. Igår var det tisdag vilket normalt är mathandlardag för oss. I kassan när jag stod och väntade på min tur fastnade mina ögon på ett paket med kondomer (profil) som någon hade hängt tillbaka bak och fram, vilket gjorde att jag nu stod och läste på baksidan.

”Transparent glidmedelsbehandlad kondom med slät yta,185 mm lång, 0.06 mm tjock och 53 mm bred.” 53mm BRED, oj tänkte jag lite fundersamt där jag stod med min varuvagn. Kan det verkligen vara möjligt.



Jag kunde inte släppa tanken, och började forska. För att alla ska vara med på banan kör vi en liten snabbrepetition av cirkelns geometri.

Bredden på cirkeln kallas diameter. Tar mar diametern gånger pi så får man omkretsen. (Många minns också fromeln radien*radien*pi=Arean, men den kan vi glömma just nu).


53mm, det är brett. Skulle svenska män verkligen vara så stora i medelsnitt (profil är ju kondomernas volvo, svensson, svensson). För att ni läsare ska förstå vad jag menar har jag mätt lite på saker i min omgivning.


Det vita/genomskinliga i mitten på en vanlig CD-skiva är ca 36mm i diameter.

Jag har en stor Mag-Lite ficklampa, den är 38mm bred över handtaget.

Innerdiametern på en vanlig toarulle är 42mm.

En vanlig standardglödlampa (rund gammal sort med glödtråd, inte lågenergi) är ca 52mm på bredaste stället.



Jag vet att jag inte är störst här i världen men jag vägrar tro att jag ligger
himla lång under medelsnittet. (vad vi killar ska tävla jämt)

Med mindervärdeskomplexet i halsgropen satte jag igång och surfa som en idiot efter svaret, vilket jag trodde jag skulle hitta hos RFSU, men inte då. Där hittade jag däermot kondomen Zenit som var 58mm bred för att passa fler då den inte var så elastisk eftersom den var gjord i plastmaterial.


Jag började känna mig som en trumpinne i en gympasal.


Till slut fann jag svaret, på en bild, på sidan av en kondom av märket mysize... De mäter bredden i tillplattat format, dvs omkretsen delat på två. Räknar man bakåt betyder det att en kondom med 53mm bredd har en omkrets på 2*53=106mm 106/pi=33,7 dvs nästan 34mm i diameter. Och DET känns väldigt normalt.

Vilket hopplöst sätt att mäta. Ska man vara tvungen att klämma den i garderobsdörren och stå beredd med linjalen bara för att får reda på vilken storlek man ska ha???



I övrigt har Maria skrivit ett otroligt roligt inlägg om "Trendspaning" ni kan läsa här.

7 kommentarer:

  1. Jag undrar om jag kan ta med detta på morgondagens mattelektion?
    Borde väl funka va?

    SvaraRadera
  2. Praktiskt matematik! Sånt är bra, det!

    SvaraRadera
  3. Sus: Ja.. så svår matte är det ju inte. Ett riktigt bra exempel är såna där föräldrarna ringer hem på kvällen :)
    **********'
    Trollets mamma: Jupp, praktiskt är det att kunna räkna.

    SvaraRadera
  4. Joo, bättre sent än aldrig. Ibland kan livet vara sååå enkelt.
    Hoppas du inte får komplex på kuppen - bredden menar jag.
    Ha det gott
    H.

    SvaraRadera
  5. Hahaha, något av det roligaste jag läst på länge. Jag satt här och liksom du chockades över 53 mm i diameter. Insåg att jag inte ens skulle få runt fingrarna på ett sånt stort föremål och det problemet har jag då aldrig haft ;)
    Men som tur var listade du ju ut hur det låg till till slut. Och när du säger det känner jag igen att 10 cm skulle vara någon medel på omkretsen. Fråga mig inte var jag har hört det, men det bara ringde en klocka i bakhuvudet. Viktigt vetande...

    SvaraRadera
  6. Medel är skitviktigt vetande för oss svenskar för det är vad vi vill vara, medel. Så slipper vi sticka ut och vara annorlunda. Medel=trygghet.

    SvaraRadera
  7. Underbart räkneexempel. Min matematikintresserade man fick ta del av den. Han undrade vad för udda matematik-kunskaper den som skrivit detta på kondomerna hade.
    Eva

    SvaraRadera