måndag 19 juli 2010

Åter till allvaret...på cykel

Idag var det första arbetsdagen efter semestern, så det var med tunga steg jag gick till jobbet i morse. Hela 3kg tyngre än de steg som gick hem från jobbet innan semestern. Det betyder att sommarens alla pilsner, grillkvällar och rödvinsglas har byggt nästan 1kg i veckan. Det är inte så illa jobbat, nästa år blir det ett kilo jämt per vecka..

Kanske var det tyngden som gjorde att jag inte gick utan tog cykeln istället. Årets första cykeltur faktiskt.
VA!? undrar ni kanske, har du inte börjat cykla förrän nu? Nej, det har jag inte, och anledningen är följande:

När vi flyttade in i vårt nyköpta hus hade vi på framsidan en pergola (öppen uteplats med tak). Förutom trädgårdsmöbel var det ett utmärkt ställe att ställa cyklar på, så det gjorde vi. Dagen innan julafton går jag upp och ställer mig i köket för att brygga morgonkaffe. När jag gör detta ser jag rätt in i grannens vardagsrum.

Jag ser väldigt bra in i grannens vardagsrum, jag ser rätt in, tavlan på väggen, golvlampan, allt. I några sekunder blir jag fundersam. Varför har jag inte bedrivit bättre span på grannarna förut med denna fantastiska utsikt? Då ser jag svaret:

Vår pergola som normalt skymmer den utsikt jag just nu har, har vikt sig pga att det snöat 20cm under natten. Den som byggde den en gång i tiden glömde att staga den i sidled, vilket nu gjorde att den över 20år senare (kollade åldern med grannen) bara vek sig åt sidan, alla sex stolparna och lade taket platt på marken två meter till vänster.

Nu nådde ju taket inte riktigt till marken, bara nästan. Det som skiljde taket från marken var min och sambons cyklar. Särskilt min visade det sig när våren kom och vi kunde gräva fram dem under rasmassorna (=tunnt sketet sprött plasttak och halvruttna träbalkar). Mitt styre var rejält bockat, liksom styr-hållaren och framhjulet.

Så nu på semestern tänkte jag: Kan väl inte vara så svårt att laga det där. Och svårt var det inte, men dyrt. När jag lämnade cykelaffären med mina reservdelar var jag 950kr fattigare (och jag som hade tänkt mig typ 250kr).

När jag skruvat ihop allt inser jag att: Bakhjulet också är skevt, stödet är trasigt och pedalerna är skeva. Men det går att cykla. Därför tog jag idag min oväxlade cykel till jobbet på en premiärtur och förträngde hårt att jag igår upptäckte att det väldigt lokalt säljs treväxlade cyklar på blocket i mycket gott skick för 850kr.

Jag har i alla fall nytt styre, det har inte de cyklarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar