måndag 27 september 2010

Fel med svart?

Ni som följt min blogg senaste tiden vet att jag/vi råkat ut för en toalett-renovering då vi "bara" skulle byta handfat. Resultatet blev något dyrare men mycket fräschare. Det är inte utan att man känner sig lite stolt såhär i efterhand. Särskilt när man vet hur det såg ut innan.

Jupp, det är jag i spegeln.

Under mina studie år i Linköping lärde jag känna en väldans massa olika folk. En av dessa är Spanjorska och bor således i Spanien igen sedan flera år tillbaka. Men eftersom jag har henne på MSN händer det att vi chattar lite nu och då.

Och eftersom jag är svensk och vi svenskar tycker om att tala om toaletter och avlopp och jämföra med det utländska, berättade jag stolt över våran nyrenoverade toalett, varpå hon frågade om det var den som hade trasig sittring. Jag svara att det var spolningen som varit trasig inte sittringen. Sittringen är ny och svart.

-Svart!!!?!? Huuu! Svarade hon. Svarta sittringar finns bara på toaletter på skitiga snuskiga barer. Vitt ska det vara, annars kissar jag inte, jag håller mig tills jag kommer hem. Möjligtvis ok om de är i trä, sa hon.

Jag skickade över bilden på vår toa (den ovan) och fick till svar att det nog inte såg fullt så snuskigt ut. Men i hennes kommande hem skulle det aldrig bli en svart sittring.
Då frågade jag om vilka fler färger hon kunde tänka sig och inte.
-Colors? on toiletseats?

Jag förklarade då att en så enkel avdelning i Sverige som coop-bygg har ca 10st olika sorters sittringar på lager i olika färger, material etc. Och att det fanns ännu fler i specialbutiker.

Jag kunde riktigt höra hennes idiotförklarande suck via chatfönstret.
-What is it about swedish people and toilets??? do you discuss this with all your female friends?
-Eh, no I don't, but you know in Sweden, we like to eh.. skita med stil.

Kort därefter bytte hon samtalsämne. Spanjorskor är lite speciella.

(10520steg)

5 kommentarer:

  1. Hahaha.
    Det blev ju riktigt snyggt. Förstår inte alls vad hon har emot svart.

    SvaraRadera
  2. Blev jättesnyggt. Hos oss blir det nog iofs vit toalettring, men resten av badrummet kommer gå i vitt och svart... bara vi kommer iväg för att köpa kakel vill säga.

    SvaraRadera
  3. Jädrar vad snyggt det blev! Bra jobbat! Fanns det inte en sång som driver med svenskar och deras toaletter "going to the loo" som rimmade på Waterloo någonting? Piss också att jag inte minns men skit samma, snyggt var det iallafall ;-). //Gina

    SvaraRadera
  4. Du skriver inte bara roliga kommentarer, utan har även mycket intressanta och läsvärda inlägg. Keep it up!

    SvaraRadera
  5. Malin J: Tackar! Nej jag förstår inte heller vad hon har emot svart.
    *********
    LillaUlle: Tack! vi kör vit toalettring på övervåningen för att väga upp det hela.
    *******
    Gina: Tack! Ja visst finns det! Jag minns att killen som spelar Patrick i ofrivillige golfaren var med och sjöng "going to the loo, dig-a-loo, waterloo". Men hittar den tyvärr inte på youtube. konstigt. Allt finns tydligen inte på nätet.
    ***********
    Anna Drott: Tack, äntligen någon som förstår att det är intressant med sittringar.

    SvaraRadera