onsdag 1 september 2010

Släp

Ända sedan vi köpte hus för snart ett år sedan har min mor sett fram mot att bli av med en skänk (eller vad möbeln kan tänkas heta) som stått i ett gästrum hemma hos henne. Den hade en självklar plats i vardagsrummet när jag var liten, men nu har mamma införskaffat en större och skänker därför med glädje bort denna till ett av sina barn.



Anledningen till att den inte blivit flyttat förrän idag är att den är jättestor och jättetung. Men i helgen som var fick jag ett ryck och gjorde en koordinationsplanering. Lyfthjälp ringdes in och bokades, mamma förbereddes och slutligen bokades släp på den lokala OKQ8 macken.

Eftersom skänken var så stor och tung det regnar var och varannan dag, togs inga risker. Det blev det största täckta släpet de hade, det sk "flyttsläpet". Man kan hyra 2 ,4 , 8timmar eller ett dygn. När jag kör släp tycker jag inte om att stressa. Fyra timmar skulle vara på håret så jag bokade åtta till en början. Då sa han att skillnaden mellan åtta timmar och ett dygn var 80kr. Och just i det här fallen är jag faktiskt inte snål, utan ser det som en lönsam affär att få 16timmar för 80kr. Totalt går det på 525kr.

Idag var dagen kommen, släpet kopplades på, hyran betalades till macken och så bar det iväg mot min mor. Väl framme backade jag till så nära det bara gick för att korta ned bärsträckan till ett minimum. Lyftremmar plockades fram, vägen fram gjordes fri från hinder som stolar, bord och andra små oviktiga lösa tingestar.

Taggade och inställda på ett jäkla baxande gick vi in i rummet där den stod.... vår "motståndare" för dagen. Jag tittade lite på den, tömde den på lådor och hyllplan för att få ned vikten något. Lyftremmar av sadelhjord lades rund den på båda sidor. För att få en försmak av tyngden greppade jag lyftremmen, rätade upp ryggen, böjde benen (jupp här lyfter vi ergonomiskt korrekt), och drog remmen uppåt.

Utan större ansträngning eller motstånd följde skänken med upp ca 20cm. Va, seriöst? Den var ju inte alls tung. Jag testade med en hand, och javisst, inga problem, lätt och fin. Skänken bäres lätt och enkelt ned och ställs i släpet. Där ser vi nästa missbedömning. Jag har MASSOR med utrymme kvar. Massor.

Hur får man då en sånhär "förlustaffär" med släpet att gå ihop? Jag har klurat på det hela kvällen och kommit fram till att enda sättet är att åka til ByggMax och köpa på sig en hel vinterförbrukning av plywood och spånskivor. Någon nytta måste jag ju skaffa mig för mastodontsläpet. Så imorgon blir det ByggMax.

3 kommentarer:

  1. Men den är ju alldeles väldigt vacker, så det måste ju vara värt det!

    SvaraRadera
  2. Håller med ovanstående inlägg, den var vacker. Du hade alltså glömt provlyfta den? Annars verkar du ju vara den perfekte projekt-koordinatorn. Rätta takter, bunkra upp med byggmaterial, det kan bli en lång vinter i snickarboa. //Gina

    SvaraRadera
  3. whitelady7: Jo, det var värt det. Men det mindre släpet hade kostat 250kr.
    ***********
    Gina: Jag har aldrig haft chansen att provlyfta det tomt. Det har alltid varit fullt med porslin, alltid. Och nog bunkrade jag på byggmax, det gick på över 1600kr.

    SvaraRadera