tisdag 27 september 2011

Ni som följer bloggen vet att jag för en tid sedan hjälpte min mor att införskaffa en ny dator, eftersom den gamla datorn från 2001 hon fått ärva efter morfar nu började bli lite slö. Hon ville ha en laptop, så att hon kunde ta den med sig om det skulle behövas. Och för att kunna sitta ute i trädgården. Och för att kunna koppla den till tv och se svt-play.

Och så ville hon att det fortfarande skulle gå att använda internet på den gamla datorn, samtidigt som på den nya. Därför köpte hjälpte jag henne med laptop köp. Jag köpte även in en router med ingång för det mobila bredband mamma har, samt att jag även installerade en antenn för att få så stark mottagar signal på det mobila bredbandet som möjligt. Totalt var jag ute tre gånger för att få allt att fungera.

Nu har jag talat med min syster i telefonen. Mamma har fått nog och givit sin nya laptop till henne i utbyte mot att hon hjälper henne med att tömma digitalkameran på kort. Internet går fortfarande långsamt (men tillräckligt fort för svt-play) men framförallt ser inget ut som det brukar. Mamma har aldrig använt Windows7 och inte en knapp ser ut som hon är van vid.Så nu lägger hon ned allt vad datorer heter. Hon orkar inte.

Ena dagen cyberspace, andra dagen gungstol. Hon är ombytlig min mor :)

1 kommentar:

  1. Haha, ja vad ska man säga... Det är inte lätt när det är svårt. Min gamla farfar satte sig en gång framför familjens dator, han trodde att det enda "roliga" var att flytta runt ikonerna på skärmen... Men nu har han lärt sig att vi kan kolla på kartor på eniro för att se hur vägarna nu går i de områden han gjorde lumpen i på 40-talet :)

    SvaraRadera