onsdag 28 december 2011

Teknikrådgivning

Jag var och hälsade på min far och hans sambo igår. De hade bestämt sig för att köpa sig en ny tv till sig själva på mellandagsrean, istället för julklappar till varandra. Och eftersom jag är ung och ingenjör förväntas jag veta massor om moderna tv-apparater. (äldre människor är så fördomsfulla)

De hade samlat på sig reklamblad från de stora elektronikjättarna och frågade om jag kunde rekommendera någon tv. Av erfarenhet vet jag att de nästan alltid sålt slut på just den tv:n som är i reklambladet, men att de har en annan de rekommenderar, därför kunde jag bara säga:

Ni vill förmodligen ha runt 40rum, och en sån bör kosta ca 4000kr eller lite mer. Går ni upp till 45tum bör den kosta 4500-5000kr. Köp inte en 52tum för 4000kr. Stor tv till billigt pris betyder att de sparat in på något, tex högtalare och bildprocessor. Köp hellre lite dyrare så slipper ni grynig bild. Håll er till kända märken, som Samsung, Sony, LG etc. Och plasma tv idag drar bara 40w mer än LCD, vilket är lika mycket som en fönsterlampa. Och med tanke på att ni kanske tittar max 3timmar om dagen blir det aldrig några pengar att tala om.

De tackade för tipsen och vi lämnade tv-diskussionen. Idag ringde pappa när jag var på jobbet. De stod på Elgiganten. De hade hittat en Sony 42tum för 4000kr, och en Samsung 40tum med 3D för 8000kr. Det lät ungefär såhär.
-Oj, 3D, sa jag.
-Jo, vi tänkte att det kunde vara kul att testa.
-Jovisst, men, ni har väl bara svt:s basutbud och kommer så att ha?
-Jo, men den hade väldigt bra bild.
-Ni får köpa 3D tv om ni vill, det är era pengar, men jag rekommenderar att ni köper den för 4000kr och i sådant fall lägger pengarna på ett litet hemmabiosystem. Ljudet i de där platta tv-apparaterna är inte särskilt bra. Det finns ingen resonanslåda liksom, som det fanns i de gamla tjock-tv apparaterna. (och sånt förstår min far, han byggde egna högtalare som ung).
Dessutom, kolla om det är batteridrivna 3D-glasögon, eller om det är såna som är på bio, utan batteri.
-Okej, tack för tipsen.
(vi lägger på)

Efter en timme är jag så nyfiken på vad de valde att jag ringer upp igen.
-Hej, vad blev det för tv?
-Det blev 3D tv:n. Vi tyckte att även om vi är gamla så ska vi väl kunna få ha det senaste.
-Javisst, grattis! Så nu ska ni hem och kolla på regionala nyheter i 3D då?
-Nja, vi får se, vi köpte inte med några glasögon, de kostade ju nästan 400kr/st

(suck, nåja, de frågade i alla fall)

10 kommentarer:

  1. Haha. Men vad har de för glädje av 3D utan glasögonen? :)
    Snällt att de frågade, men vad ska man tänka om att de handlar tvärtemot ditt råd? ;)

    SvaraRadera
  2. Tanken hisnar, tänk er "Landet runt" i 3D.

    SvaraRadera
  3. En eloge till dig som orkade ta diskussionen, Gustav!

    SvaraRadera
  4. Hahaha! PGWs kommentar är underbar! Du måste vara ett under av tålamod som inte höjde rösten en enda gång eller idiotförklarade din pappa, medan ni pratade. Jag är imponerad.

    SvaraRadera
  5. Hahaha underbart. De frågade ialla fall. Själv sitter jag med chocken att jag ger min gamle far på 60+ datorlektioner på MIN dator eftersom han inte vill köpa en egen innan han kan ordentligt. Hur ofta har vi lektioner? Ca en gång varannan månad i trettio minuter innan jag sliter mitt hår över alla upprepningar. Har hintat om komvux kurser ett otal gånger utan resultat "känner mig lugnare om jag får hjälp av dig". Jo men tack ,själv blir jag skallig av lektionerna, NEJ inte den knappen *sliter i mitt hår*....ok, vi börjar om... osv osv.
    Tänk dig nu mitt ansiktuttryck när min mamma kommer och hälsar på och nämner "Vi har köpt en bärbar dator, Robin ( hennes bonusson) hjälpte oss välja en. *Ger mig en lapp* Här är min Email."
    Har ni internet undrar jag?
    "Nej inte än men någon gång snart"
    Hur ofta hälsar Robin på där och kan ge lektioner? Ungefär aldrig! Hur ofta hälsar min mor på mig? Minst en gång i veckan. De har köpt en BÄRBAR! Den går att bära med sig...HIT. Gissa vem som kommer att springa och köpa sig en egen bärbar när han hör att exfrun minsann har en, jo farsgubben....Jag kommer att vara flintskallig innan påsk!

    SvaraRadera
  6. Tänk er godkväll, fråga doktorn, plus och landet runt i 3D. De kommer känna som om de har studion i vardagsrummet. Förstå va trevligt! =)
    Lina

    SvaraRadera
  7. Alltså, ditt tålamod Gustav, hur gör du?

    SvaraRadera
  8. Helena: Tja...de kanske frågade för att vara artiga, vad vet jag ha ha ha
    *******
    PGW: Åh, landet runt. Den nya programledaren från göteborgstrakten är så pinsamt dålig och torr att det blir otroligt pinsamt roligt. Ungefär so "the office"
    **********
    Martin: Tack, men det var inte så mycket diskussion, jag yppade mest min åsikt. Sen behöver ju inte jag ta något ansvar för deras val.
    *******
    Singelmamman: Rösten kommer kanske att höjas om de ringer till mig och har problem med 3D effekten. Annars är det som sagt, deras problem.
    *********
    Malin J: Oj, nu tycker jag lite synd om dig. Med så långa inlägg borde du ju skriva en egen blogg. Du verkar ju ha material runt omkring dig. Den kan ju heta "Den ofrivilliga datorsupporten"
    ******
    Lina: Yes.. very nice!
    *******
    Gina: Tja...jag vet ju att om det bilr för jobbigt är det bara att lägga på luren och då är problemet borta :)

    SvaraRadera
  9. Hahaha, nu tror jag att jag dör lite av skratt. (vem var det som sa att ett gott skratt förlänger livet)

    SvaraRadera
  10. Gustav, gläd dig åt att du tydligen är en mycket god son, och en bra pedagog – även om den envetna försäljaren i TV-affären drev sin vilja igenom.
    Väldigt bra tips i alla fall, dem skriver jag ut och spar till nästa TV-inköp!

    SvaraRadera