tisdag 5 juli 2011

Inbjudan

Jag hittade följande på kylskåpsdörren och blev lite nyfiken.



Det visade sig att Jehovas vittnen hade tittat förbi.
Det var bara min sambo hemma vid tillfället. Det var lite synd, för jag tycker de är roliga att prata med. Och då försöker jag inte med massor av naturfysiologiska argument bevisa för dem att Gud inte finns. För det går liksom inte.

Jag tycker mest det är intressant att höra om deras syn på saker och ting. Och framförallt se deras förvåning när någon icke troende är villig att prata. Och de som känner mig vet att jag kan prata, särskilt om jag lägger den sidan till. När jag var student ringde de på en gång och ville prata om sin tro. Och trots att jag bara stod i morgonrocken (bara), tyckte jag att det var ett jättekul sätt att börja dagen. Efter en dryg timmes konversation i dörröppningen tittar killen på klockan och säger:
-Ursäkta men min P-tid går ut.

Det hände tydligen inte den här gången. De måste ha lärt sig den hårda vägen att folk normalt inte är så talförda. De hade tydligen bara kommit, lämnat pappret, önskat min sambo välkommen, och om hon inte hade några frågor så skulle de inte störa henne längre utan gick. Artigt och trevligt.


Vad stod det då på lappen? Stora rubriken lyder "KOMMER MÄNNISKAN ATT FÖRSTÖRA HELA JORDEN?" Vi talar nu inte om halva, eller bitar av, utan HELA jorden. Svaret på frågan besvaras på sammankomsten på söndag, i Strängnäs. Vem tusan vill åka till Strängnäs på en söndag, hur tänkte de nu?

Temat är: "Låt Guds rike komma" och det står också att det handlar om hur jorden snart kommer att bli en ren och härlig plats att bo och leva på. Jag skulle så gärna åka dit och be dem definiera vad de menar med "ren". Men det är jag för feg för. Och för lat.

Sen funderar jag på om det inte är dags att se efter båten lite och kanske köpa på sig lite konserver. Tycker mig känna igen temat från gamla testamentet. Risk för mycket regn en tid framöver? Fast jag har ingen träbåt som Noak. Min är i plast. Men den flyter och det är ju det viktigaste. Frågan är bara om den räknas som "ren" i nästa värld. Den som lever får se.

3 kommentarer:

  1. Men... vinden kan du ju inte heller se. Du kan se effekten som vinden har på exempelvis träden men själva vinden ser du ju inte. Ändå vet du att vinden finns. Det är så självklart att du inte tänker på det. Jag ser inte heller Guds ansikte jämt, men jag ser effekterna av hans existens.

    SvaraRadera
  2. Annika: Mycket bra liknelse och vill man göra den mer modern kan man byta ut vinden mot radioaktivitet. Den syns inte heller, det vi mäter är spåren den sätter.

    SvaraRadera
  3. Gustav: Det låter ganska skum att jämnföra Gud med radioaktivitet, det kanske passar Satan bättre i stället. Han syns ju inte heller men påverkar oss och förstör oss precis som radioaktiviteten gör.

    SvaraRadera