söndag 3 juli 2011

Slunga

Min sambo kom hem från IKEA. Förutom soffkuddar, täcken och annat bråte hade hon även köpt en sallads-slunga. Jag visste inte ens om att vi behövde en. Men tydligen är det så att ju äldre man blir, desto mer beroende blir man av saker som glasunderlägg (har vi redan), serviettringar (har vi inte än) och sallads-slunga.


Som ung tål man ju nästan vad som helst, men nu när åldern börjar komma så är det så lätt hänt att bli dålig i magen om det är lite fukt kvar på salladen. Därför skaffar man sig en sallads-slunga. Tror jag. Eller så är det för att kunna fylla ut tomrummet i köksskåpen.  Tyvärr så saknar vi tomrum i just köksskåpen. Istället har vi två flyttlådor med div köksatteraljer som väntar på att få bli använda.

Men, vill min sambo ha en sallads-slunga, så får hon ha en sallads-slunga. Hon bråkar aldrig om mina leksaker, då ska jag inte bråka om hennes.

Däremot undrar jag om om det verkligen var nödvändigt att skicka med en instruktion. Kamprad som är expert på att kapa kostnader, skulle det inte gå att klara sig utan detta papper? Eller har IKEA:s kundsupport helt förlorat hoppet för sina kunder och idiotförklarat alla, oavsett. Eller är det en kulturell grej? Själv känner jag nog att vi kunde räddat regnskogen lite.

Oken, jag har en salladslunga, och jag har en lös del... 
Hmm, vart ska den sitta. Bäst jag kollar upp i manualen.

Tokig heter viss slungan, tokig blir jag också, hur ska jag få ihop min sallads-slunga?

 
Ok, här på andra sidan står det att jag kan ringa deras kundtjänst om jag kör fast. 
Men de har inte satt ut numret. Eller, vänta nu.. Den runda delen med 
kugg ska sättas över det runda hålet med ett kugghjul.

 
Yes, jag fick ihop den! 
Nu kan jag äntligen äta torr sallad.  Tror jag.
Det står inget i manualen om hur den ska användas.
Jag får nog ringa kundsupporten ändå.


Ärligt, jag är såååååå frestad att ringa IKEA kundtjänst och få hjälp med att sätta ihop min sambons sallads-slunga.


6 kommentarer:

  1. Du Gustav, gör det, ring IKEA och säg att du har problem. Du får ju garanterat uppslag till nytt roligt inlägg ;-D. //Gina

    SvaraRadera
  2. Ja, snälla gör det. Och rapportera här om hur det gick. :)

    SvaraRadera
  3. Hört från en som jobbat i kundsupporten: kvinna ringer in och vill reklamera sina vita lakan som hon köpt på Ikea, därför att när hon tvättade dem med sina röda lakan som hon köpt någon annanstans så färgades hennes vita lakan rosa. Kvinnan var mycket upprörd. Som tur var kom supporten på att det var ju de röda lakanen hon borde reklamera eftersom det var dem som färgat av sig och därmed borde kvinnan vända sig till den affären. Eller så bör man kanske inte tvätta röda och vita lakan ihop? En man ringde in och ville reklamera ett skåp som han monterat eftersom hyllplanen satt vertikalt och inte horisontalt, helt uppåt väggarna alltså! Tillsammans med kundtjänst kom han på att han nog monterat skåpet på fel håll... Kanske Kamprad tar det säkra före det osäkra och är övertydlig ;-)

    SvaraRadera
  4. Nu blev jag sugen på att köpa en sån där slunga själv, och ringa kundsupport för att få hjälp med att sätta ihop den. Jag är ju trots allt blondin (fast det ser ju inte supporten iofs)Blev väldigt nyfiken på vad man skulle få för reaktion

    SvaraRadera
  5. Tycker att namnet på den däringa slungan är lite olycksbådande. Vad försöker de säga?

    SvaraRadera