måndag 23 januari 2012

Fuktmätning



Jag är inte bara husägare, jag är även pryltokig. Det är två saker som fungerar i symbios på något vis. Äger man hus går det nästan alltid att berättiga köp av någon praktisk pryl. Just nu går jag sedan en tid tillbaka och funderar på om jag inte är i behov av en fuktmätare.

Nej, alla snuskisar, det är ingen sovrumsatteralj att kolla sambons mottaglighet med. Det är en elektronisk apparat med två piggar på som mäter fukthalten i byggmaterial som trä och betong. En sån är jättebra att ha. Tror jag. För förut tidigare i höstas, typ somras var jag vid ett tillfälle lite nyfiken på hur det stod till med vissa delar av grunden.

Därför har jag passat på att snegla lite på dessa prylar när jag ändå besökt ställen som säljer dessa. Först ut var Rusta. Den detektorn hade visserligen någon form av procent skala, men när jag läste bland exemplen man kunde mäta på blev jag mer tveksam: Trämassa (sånt man gör papper av?, bambu, tobak och papper.



Känner inte riktigt behovet av att mäkta fukten på sambons blomstöd av bambu i trädgården. Och jag har heller aldrig sett min far köra en fuktmätare i snusdosan innan han tar sig en pris "bara för att".

Nej. Den stod jag över. Nästa stopp blev ÖoB. Den var något enklare. Eller rättare sagt. Mycket enklare. Fyra stycken lysdioder och någon form av klickande ljud ska tydligen indikation. Lågt klickande= lite fukt. Högt tjut,= mycket fukt. Känns ju verkligen som ett precisions instrument.


Nej, sambon får nog dra ned lite på sina köp av blomjord så att vi kan lägga lite mer pengar på något "riktigt" instrument från en "riktig" affär. Det är inte billigt eller lätt att ha hus. Det är hela tiden trix och ekonomiska kompromisser.

1 kommentar:

  1. According to Stanford Medical, It is in fact the ONLY reason women in this country live 10 years more and weigh 42 lbs lighter than we do.

    (By the way, it has NOTHING to do with genetics or some secret diet and absolutely EVERYTHING to do with "how" they are eating.)

    P.S, I said "HOW", not "WHAT"...

    CLICK on this link to uncover if this brief questionnaire can help you find out your true weight loss possibility

    SvaraRadera