tisdag 10 januari 2012

Måndag...

Vaknade i morse av ett "plong". Det är ett särskilt plong som kom från jobbmobilen. Jag ryckte till för jag vet precis vad det betyder, mötespåminnelse. Ögonen far upp och stirrar på klockan 7:45. Plonget kom för att tala om att det ny är en kvart kvar till morgonmötet.

Och jag som vet att jag ställe mobiltelefonen på ringning igår. Och mycket riktigt, det hade jag gjort. Men når den ringde en dryg timme tidigare så lyckades jag, mer eller mindre i sömnen, gå upp och fram till byrån, stänga av alarmet, dra ur laddaren, gått tillbaka till sängen, lagt telefonen på nattduksbordet och sedan krupit ned bredvid en varm snosande sambo. Det där sistnämnda har jag ett svagt minne av, men inget av det första.

Mot bättre vetande far jag nu upp ur sängen, bara en kvart innan mötet ska börja och rusar mot duschen. Det visar sig vara dumt gjort. Redan på steg två mot duschen lyckas jag slå i tån. Ordentligt. (Hur ordentligt förstår jag först två timmar senare när jag sitter på jobbet och fortfarande har ont).

Jag hoppar in i duschen och låter den varma vattnet strila längs ryggen. Det har en fantastisk avslappnande effekt. Den stress jag nyss upplevt rinner nu bara av mig. För jag börjar inse att det inge finns en chans i världen att jag skulle hinna ta mig till mötet. Och för att vara helt ärlig. Världen går inte under om jag uteblir. Istället tar jag lärdom av en kollega från den tiden jag var telefonförsäljare (det var så länge sedan att det är preskriberat nu).

Han kom en timme för sent till jobbet en morgon och jag frågade honom vad som hade hänt.
-Jag vaknade och insåg att klockan var tjugo i åtta!
-Jaha, men på tjugo minuter hade du ju hunnit. sa jag
-Jo, om jag stressar som fan ja. Men jag orkade inte utan somnade om istället och tänkte att jag kommer en jämn timme för sent. Lättare att skriva tidrapportkortet också. Slippa sitta räkna minuter.

Så jag gjorde samma sak. Jag lugnade mig. Så nu har jag ännu mer minus i flexbanken.

2 kommentarer:

  1. Härlig början på jobbåret!

    SvaraRadera
  2. Gillar idén med jämn timme. När jag börjar jobba ska jag nog tillämpa den :)Nuförtiden försover vi oss väldigt sällan eftersom vi har 2 små väckarklockor som vaknar tidigt och börjar leka högljutt i vår säng/vill ha välling.

    SvaraRadera