fredag 13 januari 2012

Utfrågad

Konstaterade idag att jag lever ett föga äventyrligt arbetsliv med arslet parkerat i en kontorsstol bakom en datorskärm hela dagarna och de enda utflykter jag gör är de som är till skrivaren och fikabordet. Utflykterna till toaletten tänkte jag inte ta upp här eftersom jag vill hålla lite snits och stil på bloggen.

Därför krävs det ganska lite ibland för att livet ska kännas innehållsrikt. Idag på kvällen ringde telefonen. Det var inte en försäljare. Det var en dam som satt på ett callcenter i Härnösand och ville ställa några frågor om tobak. Och det kunde hon väl få. Först frågade hon om jag tyckte att snus var socialt accepterat. Sen frågade hon samma sak om rökning.

-Och så tredje frågan, Nyttjar du själv tobak?
-Nope, svarade jag.
-Då så, då undrar jag... hur tror du att det går för Sverige i fotbolls EM?
-?? Eh?? vad??? Skulle inte du ställa frågor om tobak?
-Jo, men eftersom du inte nyttjar det själv så hoppar vi till bonusfrågorna på en gång.
-Eh.. jaha..
-Så, hur tror du det går för Sverige?

(För er som inte vet så har jag aldrig varit intresserad av att se främmande vuxna karlar som springer runt och svettas, inte i någon form. Spelar ingen roll om det är skutta 100m, hopp i sandlåda eller halka runt på is. De får gärna hålla på med det hur mycket de vill, bara jag slipper se).

-Tja... det går nog bra.....
-Så du tror att de vinner!?
-Ha, Sverige? Nej, för tusan.... eller ärligt, jag skiter i vilket, visste inte att de höll på att spela nu.
-Ok.... (jag hör att mitt något uteblivna svar förbryllar henne). Men då kanske vi kan ta de två avslutande statistiska frågorna.
-Visst!
-Vad har du för högsta avklarad utbildning?
-Eh..ingenjör... ingenjörsutbildning, maskin, maskinteknik...... civilingenjör. (Hon måste ju trott att jag var helt slut i huvudet, men tv:n distraherade mig just då.
-Eh.. ok. och har du någon hobby eller fritidsintresse du tycker om att ägna dig åt på lediga stunder...
-...jaaa...det har jag (fortfarande fängslad av tv:n)..
-Vad trevligt, vad är det då?
- Eh... (tv, slutar vara intressant och jag försöker få hjärnan att uppdatera mig på samtalet, vad är det hon precis frågat?). .. foto.. får jag ur mig.
-Ja, vad bra (och jag riktigt hör hur hon faktiskt har en kryssruta för mitt sista svar). Och riktigt lycklig över att det var över tackade hon så mycket för mitt deltagande.

Skulle dock vara intressant att veta vad mina åsikter har varit med och påverkat. Kändes ju som seriös statistik.

1 kommentar: