tisdag 10 januari 2012

No function

Vet ni vad det här är? Det är vårt nya kylskåp. Det har jag byggt själv av en flyttkartong som jag ställt i vår farstu där det bara är 8-9grader. Klimatsmart va!

 
Men det finns en anledning. Igår kväll tyckte jag att det kändes som att vi hade det varmt i kylskåpet. Jag lade in en vanlig rumstermometer och lät den vara inne i en timme eller två. När jag tittade på den igen visade den 16grader. Jag noterade då också att kompressorn inte gick. Spelade ingen roll hur jag drog termostatvredet, kylen var tyst som en mumie. Det var då jag uppfann det"nya" kylskåpet.

Men lampan lyste så fort dörren öppnades, så på det viset fanns det lite liv kvar i grejerna. Igår och idag har jag tittat på kylskåp på nätet. Det är dyra saker. Särskilt om man vill att den ska matcha frysen. För då måste man köpa en ny sådan också. Och då blir det ännu dyrare.

Därför ringde jag en kompis som jobbar med elektrificitet och frågade om han hade möjlighet att ta en titt på kylen, för så mycket hade jag förstått, att det kunde vara två fel. Billigt fel= termostaten. Dyrt fel= kompressorn. Tyvärr hade han inte tid att komma. Han hade viktigare saker för sig. Han skulle väl tvätta håret eller nåt.
-Men det där kan du kolla själv, sa han. Termostaten hittar du ju lätt, och går kompressorn igång när du byglar termostaten, då vet du ju att det är termostaten det är fel på. (bygla är el-tyska och betyder ungefär "koppla runt").

Jag har aldrig skruvat kylsåp förut i hela mitt liv (förmodligen för att det är så ont om rörliga delar). Men hur svårt kan det vara? SÅ jag satte igång. Termostaten hittade jag fort, och sen var det vara att bända och böja lite i plasten. Bända och böja lite mer... bända så det nästan knakar.... Jaha, man var tvungen att skruva bort kylskåpsdörren också.

Sen så... flonk flonk, och kylens lilla innanmäte var blottat. Sen var det inte så svårt... lossa ena tåten, lossa andra tåten, hitta klämma och sätta ihop tåtar, i med kontakten och brrrrrrrrrrrrrr... kompressorn startar.
Där och då kändes det som en liten seger faktiskt. Nu visade det sig att det "bara" var att byta termostat (ca500kr).

Första gången jag "tjuvkopplar" ett kylskåp.



Men för att byta måste man få fatt på en ny. Det visade sig vara lite svårare. Alla webbshoppar som sålde reservdelar hade tusen och en kylskåpstermostater, men just "min" var naturligtvis slut.

Däremot hittade jag ett tips på google. Där var det en som hade byglat termostaten och för att kompressorn inte skulle jobba hela tiden hade han satt en vanlig timer på kylens kontakt så att strömmen bara var påslagen 15minuter varje timme. Det funkade bra, men det var ju inte alltid lampan lös när man öppnade.

Ska ringa Electrolux reservdelsnummer imorgon. Har inte de heller någon termostat hemma kan det finnas risk för timermodellen för mig med. Jag är inte snål, jag är problemlösare.

5 kommentarer:

  1. Ja, varför slösa pengar i onödan? Varför köpa ny kyl och frys när felet var såpass litet ;-)
    Här är det ännu lättare att lösa problemen, jag ringer helt enkelt hyresvärdens huvudkontor. Ingen idé att ringa bovärden, då får man vänta i evigheter men får man fatt på sekreteraren på huvudkontoret behöver man aldrig vänta i mer än en timme.

    SvaraRadera
  2. Eller så köper man en universaltermostat (din elektrificeringskompis kan säkert tipsa om vilken som passar). Även det betydligt billigare och då lyser lampan. ;)

    /Frida

    SvaraRadera
  3. Kanske dum fråga; men har du kollat Electrolux (för det var ett Elctrolux-skåp, eller?) egen reservdelswebshop? Jag har flera gånger blivit förvånad över att de verkar ha varenda pryttel till urgamla grejer att bara klicka hem snabbt och smidigt.

    SvaraRadera
  4. Åh, jag blir överlycklig varje gång någon tillägnar ett helt inlägg till kylskåp ("yrkesskada", skrev en hel masteruppsats om hur folk använder kylskåp).
    Kanon att du fixade felet själv! Billigare och bättre för miljön än att slänga ytterligare ett skåp på den stora vita soptippen.

    SvaraRadera
  5. Malin J: Bara kunna ringa sådär.. sånt lär man sig inget av.
    *******
    Frida:Precis vad jag gjorde.
    *******'
    Mattias L: Nej, dit hittade jag inte den kvällen. Däremot hade jag telefonnumret till deras reservdels shop.
    *******'
    Matilda:Och då blir du glad igen då.. när upplösningen kommer och nya termostaten installeras.

    SvaraRadera