fredag 1 april 2011

SJ SJ, gamle vän, festigt attt du lever än....

Det har inte blivit skrivet här på några dagar. Jag och min sambo har varit i kungliga huvudstaden och tittat på "Ljust och fräscht" av och med Henrik Schyffert och Fredrik Lindström. Jäklar vad vi garvade. Den föreställningen kan varmt rekommenderas.

Idag var det dags för hemfärd, med tåg. Man vill ju färdas miljöriktigt. Naturligtvis tajmade vi in oss med alla pendlare, vilket gjorde att det var knölfullt överallt. Tåget skulle avgå 16:51 från perrong 12b. 16:49 kommer vi upp på perrongen. Min kära sambo konstaterar då att vi är på 12a och vårt tåg går från 12b.

Vi börjar då armbåga oss fram bland alla jäkla pendlarmänniskor till 12b. Väl på plats på 12b behöver vi inte vänta länge, förrän det skrapar till i högtalarna:
-Tåg med avgångstid 16:51 perrong 12b är ändrad till perrong 12a

Tack för den! Bara att arbeta sig tillbaka. Jag var så glad att vi inte hade någon barnvagn, barn, senil mormor eller annat att släpa på i den stunden. När vi och hela övriga skocken som skulle med 16:51 tåget lyckats förflytta sig till 12a börjar det flyga oroliga blickar och mummel i socken och några som börjar gå tillbaka.

Ibland är det bra att vara lång. Jag ställer mig på tå och blickar bort mot perrong 12b, och jajjemän! Där borta står vårt tåg och lastar ombord passagerare. Så det blir till att stressa sig tillbaka till 12b igen utan att knuffa ned dagdrömmande fjortisar försjunkna i sin ipad, på spåret.


Men, vi hann i alla fall. Och efter mycket letande hittar vi två lediga platser vid ett bord. På bordet ligger följande broschyrer utspridda. SJ försöker visst leva upp till något.

Undrar när de tänker börja...?

3 kommentarer:

  1. Såsom luttrad varje-dag-med-SJ-pendlare kan jag bara berätta att ni upplevt en helt vanlig SJ-resa. De där broschyrerna är värdelösa, Kupé är bättre för den kan man ha som sittunderlag när man måste sitta på golvet.

    SvaraRadera
  2. PGW: Jaha, som vanligt är det bara ord, med andra ord.

    SvaraRadera
  3. I hade avgång fr 12b kl 0617. Den flyttades till
    Perrong 11. Utan förvarning. Där stod vi å tåget åkte utan oss. I linköping väntade en massa kunder. Usch inget kul!

    SvaraRadera