torsdag 28 juli 2011

Ledigt

Idag har jag varit ledig. Man  måste vara det ibland, typ 36timmar för att hålla sig på rätt sida arbetstidslagen. Så idag har jag bara haft tre arbetsrelaterade telefonsamtal. Men det stör mig inte särskilt. Det är rätt skönt att kunna hälsa personen i andra änden att "Jag är ledig och dricker öl just nu men ring xxxxx så tar han tag i problemet, det är hans uppgift".

Idag har jag istället ägnat mig åt vår trädgård. När vi flyttade in i vår trädgård fanns det en gammal trädgårdsdamm med fontän och vattenfall, som inte använts på år och dar. Både jag och min sambo var överens att vi skulle riva detta spektakel.

Men när det väl blev dags hade vi mer lust att försöka få liv i skiten. Hur svårt kan det vara? Två kubikmeter vatten och pump. Och dammpumpar säljs ju lite överallt nuförtiden. Det började med en pump förra året för ca 600kr. Det fick fart på vattnet, men det visade sig att det läckte lite här och där, då det var bara att börja täta.

Förra året blandade jag betong och tätade inte mindre än tre gånger. I år blandade jag betong och tätade en gång. Sen sket jag gammal hederlig bygg konst och åkte och köpte professionell damm-duk. Sån plastduk man bygger trädgårdsdammar med nuförtiden.

300kr kostade det kalaset. Sen skulle det till lim att få fast damm-plasten. Det gick åt fyra tuber bygg-lim á 100kr samt två tuber silikon  á 75kr. Vi är nu uppe i nästan 1500kr för lite vattenplask. Samma pengar hade räckt till över hundra starköl, dvs en hel semester ranson ( om man inte dricker något på söndagarna).

Naturligtvis blev inte dammen tät på första försöket, utan det har krävts silikonande och mer silikonande sen juli månad, men nu idag blev skiten tät (tror jag). Vatten har en jäkla förmåga att tränga in och iväg överallt. Jag förstår alla försäkringsbolags irritation över våtutrymmen.

Men så idag fick jag äntligen inre frid i mitt trädgårdsarbete. Jag har studsat runt som en sjuåring med en öl i ena näven och byggt vattenfall med den andra. Grymt kul!




Sen har jag idag också studerat naturen. Och det här med att störst kör först, det är verkligen något som praktiseras. När alla vattenfall var byggda, iakttog jag med kameran hur en större snigel utan skal kör över en mindre med. Och det går inte fort ska ni veta.

(Med Norrköpingsdialekt) Hallå, du kör på mitt skal va......


 Det här är något beklämmande, men du tar fel väg va...umfff


 Hallå.....jag....eh.....jag ska kvallra förBjörne.  
Min kompis i magasinet vettu.
Han kommer att stampa på dig så du blir platt, 
kommer han att göra.

Och sen noterade jag de små skalbaggarna ovanpå snigeln.





Man tror att det ska bli snusk....




Men han skulle bara förbi...

Notera att mister skalsnigel fortfarande är överkörd och försöker säga omvärlden något med sin blick.

3 kommentarer:

  1. hahaha... det där med dammen känner jag (eller rättare sagt sambon) igen! Fast vi har gett upp den redan befintliga dammen som nu bara innehåller ca 1 dm vatten (där det ska vara ca 3 dm), så byggde vi en ny istället med vattenfall och allt... Ja jag vet!! Hur dum får man vara?! Men det är ändå något speciellt med hemmagjorda "vattenpölar" i trädgården ;) Och sambon tycker det är kul att bygga och fixa, om det är hans verk från början.

    SvaraRadera
  2. Det är fint med vatten i trädgården. Särskilt när det funkar. Fina bilder. Kom den större snigeln över den mindre någon gång? Och varför var alla skalbaggar på den stora snigeln.

    SvaraRadera
  3. Hahahahahaha- herregud människa- jag skrattar så jag hoppar. Fullständigt underbart!- du kanske borde bli reporter i Mitt i Naturen..
    //Tjillevippmorsan

    SvaraRadera