söndag 1 maj 2011

Helg

Jag har haft bloggarlivskris. Ni vet såndär som alla bloggare går igenom. "Jag har inte tid med att blogga, varför bloggar jag egentligen, jag har ju inget vettigt att säga längre?" och "Har jag inget vettigare här i livet än att hänga framför datorn".

Men jag krisade inte så länge. Inte mer än typ 25minuter. För jag vet ju faktiskt varför jag bloggar. För att jag vet att ni läsare finns där och att är så kul med kommentarer. Så därför ska ni nu få ta del av "highligtsen" av min helg.

Del 1: Gustav handlar Juice
Jag är lite gammaldags av mig på det viset att jag tycker om att dricka grogg. Och där finns det två enkla favoriter. Vodka+tranbärsjuice samt Gin+grapefuitjuice. (blandas ihop efter eget tycke och smak).
Denna helg kände smaklökarna för gin+grapefruit. Därför gick stegen först till bolaget (de stänger först) för att införskaffa en flaska Gin och sedan ICA för grapefruitjuice.

Juice är kylvara och finns därför på mejeriavdelningen. Jag knatade dit och ställer mig och tittar på utbudet. Det fanns typ 14 olika sorters apelsinjuice (krav, ekologisk, med fruktkött, varsamt pressad, vitaminberikad, söndertråkad och magneutraliserande.) och EN blodgrape/apelsin. Sjit! Jag som ville ha vanlig "vit" grapefruktjuice.

Jag frågar därför en trevlig expedit om det verkligen inte finns någon "vanlig"grapefuktjuice.
-Jo, eh.. det tror jag väl.. det brukar vi ju ha. säger han och börjar leta på bland hyllorna.
-För jag hittar bara den där blodgrape/apelsin, säger jag och pekar.
-Lustigt, vi ska ju ha fler sorter mumlar han...

Sen går han till en annan hylla längre bort på andra sidan gången, samtidigt som han säger:
-Kan den stå här borta, vid tranbärsjuicen? Jag följer med honom till den andra hyllan.
-Ja titta där står den, säger jag och greppar en förpackning.
-Ja titta vad bra säger han.
-Så ni har apelsinjuice på ett ställe och grogg-virket på ett annat ha ha.
Då ger han mig en konstig blick som om han vore en småskoleförken och jag en elev i första klass:
-Ja, eller så tar man ett glas till frukost för att må bra!

Jag blir tyst i två sekunder, sen slinker det ur mig.
-Jaha, du tänker så.
Han ler professionellt, nickar och återgår till att packa upp låglaktos yoghurt. Själv känner jag ungefär som efter ett av alla de handfallna raggningsförsök man höll på med någon gång för 15år sedan. "Skada skedd- lämna området". Och styr direkt mot kassan.

Del2 Grilla
N&N kom över och hjälpte till i trädgården. En jättebra ursäkt till att grilla. Har ni hört om den där reklamen "lika enkelt som att grilla lax". När öppnade locket till ena grillen blev jag varse om att "lax" var vad vi grillade senast. Och lax är jätteenkelt att grilla. Det svåra är att lyfta det från gallret när man är klar. Misslyckades visst med det sist också. Det var en jävla fisk att sitta fast kan jag meddela. Det gick åt plenty swinto kan jag meddela.

Det är fasen att folk inte kan diska efter sig när de använt grillen.



Besök, det kräver två grillar.

Del3. Sjösättning.
Var hos N&N idag. Vi skulle få båten i sjön för att kunna sätta ut slangen för sommarbevattningen i sjön. Båten var inte så svår att få i plurret och naturligtvis får den som vet minst (jag) äran att hantera årorna (ro).
N tar slangen för bevattningen i sin näve och ger mig order att ro med aktern före ut till en pinne i vassen. Väl ute vid pinnen ställer sig N på knä på akterplankan och hänger ut med övriga koppen över båtens akter och försöker fästa slangen i tidigare nämnda pinne.

I en hel minut sitter jag sedan tyst (nästan rekord för att vara mig) och glor in in en karl-röv iklädd arbetsbyxor något guppandes för att följa överkroppens arbete (det där som sker hängandes utanför båten).
Jag kommer då till en insikt som jag känner att jag vill dela med mig av och bryter därför tystnaden:

-N, vet du vad. Om du vore kvinna, då skulle jag ha en rätt trevlig utsikt framför mig just nu.
Jag tror inte N var riktigt beredd på den kommentaren, men han förstod mig. En halv minut senare var vi färdiga och rodde tillbaka till land. Så nu är sjö-premiären tagen för året. Inte illa.

8 kommentarer:

  1. Jag gjorde också en priohandling i helgen, systemet, eftersom jag var ute i sista minuten. (för att jag kan) sen tänkte jag hinna till järnaffären innan de stängde, samma tid som systemet. Men de hade inventering, så det var stängt. Oklart om det berodde just på inventeringen eller på att klockan var över tre på lördagseftermiddagen.

    SvaraRadera
  2. ååhh..vår båt slinker i plurret den 17:e maj!!!

    SvaraRadera
  3. Du vågar inte tänka tanken igen att ge upp bloggandet!Inte ens under 25 minuter! När jag nu äntligen hittat en blogg (man måste ju läsa bloggar för det är modernt har jag hört)som inte är en "jag-är-så-förbannat-duktig-avguda mig-tack"-blogg, "det-är-så-synd-om-mig-medömkan-tack"-blogg, "jag-skriver-så-förbannat-dåligt-men-kan-skrika-och-böla-högt-så-jag-hörs-ändå"-blogg skulle min nattsömn bli allvarligt störd om min kvällslektyr plötsligt försvann. Kombinationen intelligens och humor är helt oslagbar och inte lätt att hitta serru. Så som sagt; våga inte sluta!

    SvaraRadera
  4. Men fy vad du skrämmes, du får inte sluta blogga. Håller med Therese här ovanför; våga inte sluta! Jag kommenterar inte så väldans ofta men läser och njuter av alla inlägg.

    SvaraRadera
  5. Du underbara vän! Det står en kasse här för avhämtning om du gillar att grogga =)

    SvaraRadera
  6. Del 1: Nu tror ju inte jag man mår så bra av att ta en grogg på morgonen, skum expedit det där. ;)
    Del2: Grillgaller / folie / lax, när laxen är färdig slängs folien och voila - rent grillgaller! :)
    Del 3: *fniss*

    SvaraRadera
  7. Singelmamman: Ja, det gäller ju att prioritera-
    **********
    Suzan: Schysst, vad har ni för båt? segel eller motor? Vi har 4,2m plastbåt med liten ruff och 40hk.
    ********
    Therese: Tack, kul och värmande ord. Men jag krisade ju bara 25minuter. Och det är ju faktiskt längre mellan mina inlägg än så :)
    **********
    Helena: Det var inte min mening att skrämmas. Och du kommenterar tillräckligt ofta för att jag ska komma ihåg dig ;)
    ********
    Nettan o Nicklas: Oj, en kasse grogg??? Vad vill ni nu ha utburet? flygeln? kassaskåpet? Eller ska avloppet grävas om?
    ******
    Erika: folie har jag ofta tänkt på precis när laxen är färdiggrillad. :) (tackar annars för tipset)

    SvaraRadera
  8. Det är fail att grilla lax.
    Men gott.

    SvaraRadera