torsdag 5 maj 2011

Pergola

Vi har beslutat att vi behöver en pergola på baksidan. Mest för att vi behöver något att hänga upp solskydd i. Vi testade med parasoll förra året, men det fungerade inte bra. En pergola är en "öppen" byggnation där växter kan klättra och bilda ett grönt solskyddstak av sitt lövverk. Rent praktiskt ser det dock ut som en carport som aldrig blev färdigbyggd.

Pergola


Pergola är smidigt för det behövs inget bygglov enligt plan- och bygglagen (eller vad det heter). Pergola finns t.o.m med som exempel på vad man inte behöver söka bygglov för. Men för att inte släppa allting för löst har myndigheterna valt att inte definiera vad en pergola egentligen är. Bygglov behöver man först när man väljer att belägga pergolan med fult genomskinligt plasttak från byggmax.

Så igår och idag har jag suttit och ritat och räknat på konstruktion, virkesåtgång etc. Tanken är att den ska bli verklighet om 14dagar då svärmor och svärfar kommer på besök. Jag och svärfar jobbar väldigt bra ihop när det gäller snickerier.

Ser idag att aftonbladet har artikel om att bygga pergola (läs här). Den är skriven av någon Magnus Persson. Magnus presenterar jobbet med att bygga pergolan i denna lilla fina informationsruta:


Jag tycker att Magnus lista stämmer i mångt och mycket men det är två saker som jag anser vara helt fel. Det första är att det saknas en post på listan:
En platta bärs: Det är ett lika självklart och nödvändigt som fogsvans, det vet alla som snickrar hemma.
Nummer två: Priset. Hur jag än räknar och räknar kommer jag inte under 2000kr för den vi ska skruva ihop, och då köps allt på byggmax. Sen tillkommer det utgifter för Klematis, Humle och annat grönbråte som ska växa och klättra på skiten pergolan också, samt massa dolda kostnader för invigningsfest mm.


Det är kanske Magnus som alla kommuner i Sverige brukar anlita när det ska byggas idrottsanläggningar. Budget på 20milj. slutnota på 80milj, betalas med besparingar inom skola och äldrevård.

9 kommentarer:

  1. Insiktsfullt inlägg :). De där "dolda" kostnaderna när man har hus som måste till för myset -jag tänker blomster först o främst-ja de var en av de bidragande orsakerna till att vi sålde och flyttade till lägenhet. Med tre balkonger har jag nu med liv och lust börjat "bona" med lådor. Det är inte heller billigt visar det sig :). Men tidseffektivt. "vårbruket" går fort.

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Det finns gott om Magnusar där ute i verksamheten.

    SvaraRadera
  3. Som Singelmamman skriver. Magnusar finns det många av där ute i byggbranschen (och en hel del andra branscher också för den delen). Trevligt att du ändå tar hänsyn till alla dolda kostnader, inte så många som gör det... ser ju så tråkigt ut i budgeten liksom.

    SvaraRadera
  4. Det mesta slutar nästan alltid med att det blir dyrare än vad man har tänkt... Räcker ju att gå in på ICA och man ska bara köpa en liter mjölk, kommer man ut med en liter mjölk? Nä...

    SvaraRadera
  5. Jag tror att man kan greja en sån för en knapp 1000-lapp + en 500 för öl.
    Det som är dyrt är regelskor och sånt och det har man ju såklart hemma "för att det är bra att ha". Samma sak med cementblandare och rör att gjuta i...Tror jag har de flesta reglarna liggandes nånstans också nu när jag tänker efter?
    Å andra sidan lär jag skita i att bygga en om jag har två plattor öl hemma så budgeten blir helt riktigt 600:- för två plattor öl och en familjepizza.

    SvaraRadera
  6. Mitt balkonggolv på ca 2 x 2 m kostade mig 600 kronor. Några reglar och lite plank samt trallskruv. De där prisuppgifterna stämmer aldrig. //Gina

    SvaraRadera
  7. mmm, vi sitter väl med praktexemplaret här i Vänersborg. Budget för arenan 140 miljoner och är nu uppe i 250 miljoner med ett inrasat tak på köpet. Man tackar och tar emot...

    SvaraRadera
  8. Maria: Ja, det är en av fördelarna med balkong.
    ********
    Singelmamman: Ja, några stycken har man väl stött på.
    *******
    LillaUlle: SÅ många gånger man åkt på dolda kostnader. Tänkte jag skulle vara lite alert denna gång.
    *******
    Renée: Hmm, känner igen det där.
    *******
    Fisken: antingen dricker du dyr öl eller så mycket. 500kr är ju nästan två flak. Hur rak blir pergolan då? Fast det är klart, det var billigt!
    ***********
    Gina: Precis, nu börjar vi prata realistiska kostnader.
    *********
    Anonym: Jäklar, någon som bör ta en kurs på komvux i matte!

    SvaraRadera
  9. Lycka till med bygget!
    Säg till om vi kan hjälpa dig!

    SvaraRadera