måndag 21 mars 2011

PC Support

Jag var och hälsade på lilla mamma i helgen. Som vanligt hade hon något litet hon ville ha hjälp med. Den här gången var det "world" på datorn som krånglade. Ni vet, det där ordbehandlingsprogrammet. Jag vet inte hur många gånger jag sagt åt henne att det heter Word = engelska för Ord. Mamma kan engelska, riktigt bra till och med, men när det kommer till datorer så funkar verkligen ingenting.

Hon arbetar hemifrån via en dator som hennes arbetsgivare betalar. Dator har hon använt i jobbet sedan mitten av nittio-talet, och "modernt" windows sedan år 2000 ungefär.
När jag sitter där vid datorn och har flera fönster öppna samtidigt, vill jag justera dem lite, så jag klickar tag i nedre högra hörnet på ett fönster och ändrar dess storlek.


-Vad gjorde du nu? sa mamma.
-Jag minskade fönstret lite för att se de andra bättre. sa jag
-Hur gjorde du det?
-Jag tog tag i nedre högra hörnet, klickade och drog. Har du aldrig gjort så?
-Nej, det var helt nytt för mig.

Jag tycker att det är lite fantastiskt att ha arbetat med en dator varje dag i över tio års tid utan att lära vissa av de mest grundläggande funktionerna och ändå kunna fullgöra sina arbetsuppgifter. Min mor är unik :)
Och så tycker jag lite synd om killarna på PC-supporten på hennes jobb.

Men mamma gör mycket bra saker också. Titta vad jag fick av min kära mor.




Mamma plockar pluspoäng hos sin son.

3 kommentarer:

  1. Bättre än Mozartkulor! :P

    SvaraRadera
  2. Jessica: Ja, kliar betydligt mindre i halsen.

    SvaraRadera
  3. Haha. Och jag som trodde jag var tekniskt okunnig.

    SvaraRadera