tisdag 9 november 2010

Ingenjörsnördigt I-lands problem

Jag har lite kris ikväll. Jag upptäckte att det inte var nyttigt för min Rubiks Kub att stå framme "olöst" i fönstret. Solen har modifierat färgen på några av fälten vilket gör att jag nu har åtta olika färger på "plupparna" men kuben har fortfarande bara sex sidor. Suck!



Visste ni att kuben uppfanns av ungraren Rubik ungefär runt 1975. 1980 släpptes den ut på världsmarknaden. 1981 kom första boken med lösning på kuben. Den sålde i över 1.5miljoner exemplar. Man kan säga att suget efter en lösning för gemene man var rätt stort.


Boken var skriven av den då 12åreige Patrick Bossert. Jobbigt smart unge. Han jobbar idag som nån "Global Director of Market Strategy at Convergys Corp" nåt litet konsult-företag, typ, med ca 65000anställda världen över.


Ringde förresten if idag och påpekade att jag inte alls kommit överens om tecknande av någon bilförsäkring. Mannen jag talade med bad så mycket om ursäkt att det blivit såhär och skulle naturligtvis ta bort försäkringen samt tala med försäljaren så att det inte skulle upprepas.

Han knappade fram mig i datorn, och såg att där låg en bilförsäkring som han med ens skulle ta bort.
-Där ser jag den ja,.. mumlade han,....ska jag bara öppna den i bild så annullerar jag den därifrån... Oj, vad med rabatt han gett dig! Vad betalar du för din bilförsäkring idag?
-Det är inte intressant, svarade jag.
-Ok, för det var verkligen ett bra pris.
-Jag vill inte ha någon försäkring hos er över huvud taget som ni beter er, inte ens om jag så får den gratis det första året.
- Såja, nu är den borta!
-Tack!
"Klick-luren läggs på"

Det är f-n att de inte ger sig.

2 kommentarer:

  1. De är envetna som synden de där försäljarna.Har märkt att ordet advokat brukar sätta fart på saker och ting.Ibland liknar ju det de håller på med rena trakasserier. Blev uppringda av en tidning ,som vi haft tidigare, tre gånger i veckan i tre veckors tid. Jag förklarade flera gånger att vi inte var intresserade och att de skulle stryka vårt telnr ur registret, men det var först när jag efter mycket om och men fick deras säljchef på tråden och talade om att vi nu skulle enlita en advokat som de gav med sig.

    Det verkar ju som de flesta företag inte inser att folk pratar med varandra och varnar för oseriösa försäljare. Dåligt rykte verkar liksom inte existera i deras värld.

    SvaraRadera
  2. Nej, det är väl lite så. Men vi människor glömmer fort, det är det de lever på.

    SvaraRadera