fredag 12 november 2010

Vem är det som kör?

Mitt "arbetsrum" hemma har ett fönster där jag kan se grannarna snett mitt emot. Det huset är lite större och har tre lägenheter. Två av lägenheterna har utgång på "vår" sida gatan. Där två bröder i varsin lägenhet varav åtminstone den ena har flickvän/fru med körkort. Dessa två hushåll verkar dela på två bilar.

Jag har nu lärt mig att se vem det är som sitter bakom ratten när de kör ut. Jag känner dem inte (har hälsat en gång), men jag känner igen deras tre olika körstilar.

Den ene av bröderna verkar lite äldre. Han backar i en sväng i "vanlig" körstil ut på gatan och så kör han iväg. Hans bror gör exakt samma sak, fast på halva tiden. Det går lite fortare med andra ord.

Just nu såg jag en bil backa ut. Det var frun/flickvännen. För det första går det inte fort bakåt. Sedan så går det rakt bakåt. Hon svänger alltså inte ut på gatan utan backar rakt så långt det bara går, dvs kör in bakdelen av bilen i vår häck innan hon stannar, lägger om ratten fullt och hinner precis få runt bilen innan den tar i stenmuren på andra sidan.

Tre personer, tre körstilar. Det är också ett sätt att lära känna sina grannar.

2 kommentarer:

  1. Jag är nog en blandning av första och sista. Jag backar med en sväng (om det är möjligt) men jag gör det långsamt. (Man lär sig efter första gången en idiot springer ut bakom bilen när den redan är i rörelse. Det gick bra, den gången.)

    SvaraRadera
  2. Malin J: Ja, det är tusan att det inte går att lita på folk nuförtiden (de springer ju överallt).

    SvaraRadera