tisdag 9 november 2010

Vilket jäkla yrke.

Telefonförsäljare, vilket jäkla yrke. Jag har själv sålt min själ en gång i tiden åt ett telefonbolag för att sälja deras mobilabonnemang till mindre företag som just telefonförsäljare. Vad gör man inte för att kunna betala hyran.

Jag stod ut i rätt precis två månader. Sen sade jag upp mig. Det var första december, jag hade inget jobb, ingen A-kassa, ingenting, jul med utgifter runt hörnet men jag har aldrig känt mig så fri och så lycklig som jag gjorde den dagen.

Telefonförsäljare är ofta lika omtyckta som Jehovas Vittnen när de ringer. Folk skryter i fikarummet på jobbet om hur de avspisat olika försäljare som ringt. Ändå verkar det vara ett lönsamt sätt att sälja på eftersom de bara blir fler och fler som ringer. Själv har jag som polecy att aldrig köpa något av telefonförsäljare, även om det är billigare.

Naturligtvis har jag anslutit mig till Nix, men det hjälper inte alltid. Dels finns det oseriösa som ringer ändå, och sen finns alla de där som man varit kund hos, eller faktiskt ÄR kund hos just nu.

En sån ringde till mig häromkvällen. Vi har vår lilla 4,2meter plastbåt försäkrad hos if. Han undrade vad jag betalade för min bil och för min villaförsäkring. Jag svamlade fram några siffror på måfå. Då bokade han in en tid med mig till dagen därpå klockan 20:00. Jag skulle då letat fram mina försäkringspapper och så skulle vi gå igenom dem ordentligt. Han frågar aldrig om jag är intresserad.

-Varför då? frågade jag.
-Jo, det brukar bli mycket bättre då, sa killen. Du får mer koll på att du får den villaförsäkring du vill ha. Vi brukar ha en högre "hit rate" när vi gör så.
-Men jag är inte intresserad av en ny villaförsäkring jag har redan den hem och villaförsäkring jag vill ha.
-Bil då?
-Beror väl på vad du kan erbjuda.
-Ta fram dina papper så ringer jag imorgon.
-Nej nu! Jag har precis betalat den för ett helår, så jag vet vad den kostade.

Killen knappar lite och kommer med ett pris ca 200kr under vad jag betalar idag, men det säger jag inte.
-Låter det bra? undrar han.
-Tja, låter väl som en vanlig bilförsäkring säger jag.
-Men jag gör såhär om det är ok med dig. Jag låser priset, skickar dig mitt förslag och så hör jag av mig om knappt ett år då det är dags att förnya, är det ok med dig?
-Visst!

Idag fick jag brev från if där de tackade för att jag tecknat ny bilförsäkring hos dem som ska börja gälla från och med nästa år. Jag blev skitförbannad rent ut sagt. Jag har inte gått med på att teckna någon ny försäkring.

Det if har lyckats med är att reta upp mig, tvinga mig att spendera min lediga tid med att kontakta dem och rätta till felet. Trygg-Hansa eller Länsförsäkringar har en ny båtkund till våren. Var så goda if, ni ordnade det själva.

(Bästa avspisningen jag hört fick en kollega när jag var telefonförsäljare:
-Jag, ringer med Telia, tankar på Statoil och har Heinz ketchup på pastan. Jag vet vad jag vill ha och jag har råd att betala för det. Adjö!)

2 kommentarer:

  1. Det var en fin avspisning det. Vi har oxå blivit lurade av försäljare. Det är surt som fan för det kräver både tid och energi för att fix a skiten.
    Bästa avspisningen av Jehovas vittnen står farsan för. Han såg dem när de gick runt hos grannarna så han memorerade hur de såg ut.
    Sedan gick han till solstolen och väntade på dem. De dök upp,körde sitt snack,pappa blundade hela tiden Sedan sade han(Minns inte exakt, men ungefär): Jehovas vittnen vill inte ha mig i församlingen, ni anser att synska är besatta av demoner.
    Sedan beskrev han dem i detalj.
    De blev väldigt bleka om nosen och gick sin väg. Jehovas har aldig besvärat pappa igen :)
    Det var riktigt kul att se.

    Hoppas att du får löst det där med försäkrinsbolaget. Vi blev tvugna att hota försäljaren med advokater för att han skulle fatta galoppen.

    SvaraRadera
  2. Ha ha... rolig pappa du har!!!

    SvaraRadera