fredag 16 september 2011

Hemskomstens överraskning

Jag har varit på snabbvisit till Italien, igen. Bott på hotel Pittis (snoppis) igen. Och suttit av massor med tid i Italienskt konferensrum, igen.
Idag på flyget hem kom jag på att jag nog ska blogga om den Italienska maten. Klyscha eller inte, så är den faktiskt riktigt bra. Även på mycket enkla ställen är smaken och framför allt kvaliteten så mycket bättre än här hemma i Svedala. En Italienare som kommer hit skulle bli mycket besviken.

Just det satt jag och tänkte på, på flyget hem. Väl hemma fick jag väldigt snart börja tänka på annat. Närmare bestämt att illa kvickt ta mig till en toalett. Och på toaletten möts jag av det här!


Tomt!!!

Sånt här är ingen lek, det är allvar. Det som alltid flyger genom mitt huvud vid dessa tillfällen är några ord från studietiden som en vän delade med sig av:
-I brist på toapapper, använd aldrig tidningen Svensk Golf. Pappret är liksom glatt och vill inte absorbera alls.....

Men jag hade tur. Den sista rullen hade rullat ur paketet och låg längst bak i skåpet. Men för några sekunder var paniken fullständig (nästan).

Apropå mat. Jag vet inte när eller av vem, men jag fick i unga år lära mig att i Italien äter man spagetti med gaffel och sked. Man använder gaffeln och snurrar pastan (spagettin) i skeden för att lättare kunna dosera mängden.

Jag fick under denna Italienvistelse lära mig att detta inte är "rätt" sätt att äta spagetti. När vi var på restaurang för att äta lunch och fick in spagetti, bad representanten från fabriken vi besökte, servitrisen om en sked, och sedan förklarade han:


-Märkte ni att hon fnyste lite? Det är egentligen inte fint att äta spagetti genom att rulla upp den i sked med gaffel, men eftersom jag halv-Kanadensare så struntar jag i det.

Man lär sig något nytt varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar