fredag 2 september 2011

Otroliga nyheter?



Jag visste. Såg löpet när jag skulle handla idag. Det är farligt att börja motionera igen efter semestern. Skadligt för hjärtat tydligen. "Det händer att folk dör" säger experterna, står det. Jag får helt enkelt fortsätta på min semesterdiet av grillat kött, rödvin och choklad.

Eller vad är det Aftonbladet blåst upp den här gången? Att gå från stillasittande blobb till att köra ett hyperaktivt intensivt och stenhårt gympingpass, kan vara farligt och ansträngande för hjärtat.

Det är två års högskolestudier för att bli journalist (rätta mig om jag har fel). Det genererar en studieskuld på ca:100 000kr. För den suldsättningen låter Aftonbladet sina anställa prångla ut självklarheter för alla normalbegåvade som nyheter. Det värsta är väl att den anställde måste sätta ut sitt namn efter artikeln och därmed blotta sig och erkänna att "det var jag som skrev det här och jag anser detta vara nyheter".

Måste vara kul att jobba på aftonbladet. Ha en arbetsgivare som verkligen respekterar en den kompetens man besitter. Eller så betalar de väldigt bra. Och hur man än vrider och vänder på det, journalister har också en hyra att betala.

3 kommentarer:

  1. Det är OFTA jag suckar djupt över löpsedlarna. Och de är så förutsägbara. T ex när kronprinsessan och Daniel hade förlovat sig och senare även Madeleine och vad han nu hette. Gick bara och väntade på att det skulle stå något om att det rådde någon konflikt mellan systrarna... och mycket riktigt. Efter bara några dagar stod det något om att Madeleine förstör lyckan för Victoria... För att inte tala om löpsedlarna som dyker upp så fort det har varit någon premiär för något nytt program på tv: " sanningen bakom...", "det ni inte fick se..." osv osv osv. Det är så makalöst tröttsamt och journalister framhåller sig själva som ganska ointelligenta. I mina ögon.

    SvaraRadera
  2. Sedan finns det ju alltid de Googleöversatta "nyheterna" ifrån utländska tidningar, gärna mer än ett halvår gamla och fulla av faktafel. Glatt underskrivna av en svensk "journalist". Inte bara tar de åt sig äran av någon annans arbete, de struntar i all form av källkritik med motiveringen att det måste ju vara sant eftersom jag sett det i tryck.
    Funderar skarpt på att bli journalist, det verkar ju inte vara så svårt.

    SvaraRadera
  3. Annika: Ja, det verkar ju inte vara begåvningsreserven direkt som arbetar på Aftonbladet och Expressen.
    ***********
    Malin J: Men vad f-n. Sånt fick man ju underkänt på i svenskan i klass4 ju. Men det går alltså att tjäna ihop sitt leverbröd så... ja ja..

    SvaraRadera