torsdag 1 april 2010

Lützen

För tre veckor sedan köpte vi en hårdost med vitlökssmak på CityGross. God, men den gjorde inget under för andedräkten, dessutom var den smulig som fan. Därför bestämde vi att den fick bli pizza-ost till förra helgens lördagspizza.

Det blev väldigt mycket ost på pizzan. Såpass att det smälte och rann över ned på ugnsbotten. (Normalt har vi aluminiumfolie på boten, men med varmluftsugn går det inte så bra, den bara virvlar runt som ett höstlöv). Så förutom att det doftade pizza med vitlök, fanns det även en viss bänd ton i bakgrunden.

När vi i tisdags gjorde en snabb fiskrätt i ugn på 175grader blev vi påminda om att vi glömde skura ur ugnen i lördags. Därför sa vi i tisdags att vi skulle skura ur ugnen bara vi ätit färdigt och ugnen svalnat.

Idag gjorde min lilla älskling storbak. Småfrallor i 200grader ett antal plåtar. Någonstans i bakgrunden kan man känna doften av nybakat bröd..... någonstans. Det finns nämligen en annan tung och intensiv doft som ligger tät som en dimma i HELA huset. Det kan vara den av bränd fet gammal vitlöksost... kan vara... men det tror jag knappast.

Vi bestämde ju att vi skulle göra rent ugnen i tisdags. Det måste vara något fel på den, ugnen altså... jag får surfa in elgiganten och se om de har någon bättre. Någon som inte luktar bränt varje gång man använder ugnen.

2 kommentarer:

  1. Det där har jag också problem med. Men sedan kungafamiljen kom in i mitt liv har det gått mycket bättre.

    Skrev om det för ett tag sedan här:
    http://queenofspadina.blogspot.com/2010/01/ugnsrengoring-ii.html

    SvaraRadera
  2. Kungafamiljen.. vad smart! Fast jag är inte sån stor royalist. Tror du det fungerar lika bra med en bild på Lennart Hyland?

    SvaraRadera