onsdag 17 november 2010

Är huvet dumt får snoppen lida.


Min sambo och jag kom hem samtidigt idag. Båda hungriga och trötta. Själv kände jag mig även lite svettig och skitig. Därför effektiviserade vi följande: Jag gör köttfärssås som får puttra under lock. Under tiden det puttrar fixar sambo pastan och jag tar en dusch. Ren och glad äter jag middag med min sambo, så var planen.

Jag hackar lök, pressar vitlök, fräser köttfärs och kryddar. Dagens kryddor blir timjan och en egenodlad och egentorkad chili, vilken jag sköljer, river upp och pillar ur alla kärnor för att sedan hacka upp den i småsmulor innan den åker i grytan.

Sedan blir det naturligtvis salt och peppar också,och en burk krossade tomater. Smakar av, ...Oh, så underbart! Helt perfekt. Ställer allt under lock på svag värme och ropar till sambon:
-Din tur vid spisen, och så går jag upp till duschen.

Av med kläderna och in i duschen. Väl där försöker jag vara så snabb och effektiv som bara en karl kan vara. På med kran, blöt ned hela kroppen , en stor klick schampo i håret som arbetas upp till ett lödder som sedan raskt gnids in över hela kroppen uppifrån och ned.

Och när jag står där, naken, inlöddrad ensam och hjälplös, blir jag påmind om att stark chili inte försvinner från fingrarna med bara tvål och vatten. Nejdå. Däremot lär jag mig var på koppen som "huden är lite tunnare och känsligare"

Ögonen och näsan är två ställen kan jag meddela. Sedan finns det fler om man fortsätter söderut. Och jäklar att det bränner. Jättemycket. Och vad gör man åt det? Smetar in sig med naturell yougurt? För det har jag hört ska hjälpa mot sveda i underlivet.

Men jag har ingen lust att gnida in kroppen med mejeri produkter. Jag har ju precis duschat mig fräsch och vill inte på en gång gå runt och lukta som en mjölkförpackning som gått tre dagar över tiden.

Tack och lov så avtar den brännande känslan redan efter fem-tio minuter, så jag klarar mig undan eventuella laktos- påhitt. Nästa gång ska jag lyssna på min sambo:
"Använd plasthandskar, annars svider det när du gnuggar dig i ögonen". Men jag skulle ju inte gnugga mig där

12 kommentarer:

  1. Aj, aj! Fast du fick ett jäkla bra och roligt blogginlägg trots att det sved. Har själv gjort något liknande (nej, högre upp som tur var). Tur att det blev gott iallafall. //Gina

    SvaraRadera
  2. Sucker..., själv sköljer jag mig alltid ren tillsammans med pepparn. Varför bir typsnittet mindre på slutet??

    SvaraRadera
  3. Aj som..... säger som Gina. Det blev ju ett bra blogginlägg ;)

    SvaraRadera
  4. Tänkte bara säga hej, o skicka ett spam-inlägg till dig, förhoppningsvis ses vi imorgon (har mailat anna o frågat om det finns plats för två tjejer till på blogg träffen=)

    ps... hahaha o aj aj aj ;)

    SvaraRadera
  5. Vill minnas att andra i vår bekantskapskrets gjort liknande tidigare, kunde du inte lärt dig av Ds misstag?

    J

    SvaraRadera
  6. Gina: Ja lite tur med matlagningen måste man ha i all otur.
    *********
    Patrik: Ja men det var ju det jag gjorde. Jag sköljde mig ju samtidigt med chilin. Men det hjälpte inte, den var frö stark. det måste ju också betyda att den chili du har i din matlagning är väldigt klen. Höll på att skriva don efter person, men det hade varit taskigt.
    ************
    Renée: Nej, det lät nog inte så bra. Särskilt om man inte gillar svordomar.
    ******
    Malin J: Jo, man får försöka se glädjen i motgångarna
    *******
    Suzan: ok, syns imorgon då.
    ********
    J: D gör så många misstag, orkar liksom inte hålla rätt på dem.
    *********
    Fisken: Ja, ungefär så lät jag.

    SvaraRadera
  7. Hahaha... och Aj aj aj! Man lär av sina misstag som sagt! Tur att det gick över relativt fort ändå. Plasthandskar är ett väldigt bra hjälpmedeln när man skär chili och andra starka frukter :)

    SvaraRadera
  8. Antar att det inte blev något kel med sambon den kvällen... ;) Och NEJ, jag tänker inte skratta. För jag vet hur ont det gör... :D Trevlig helg på dig Gustav!!

    SvaraRadera
  9. Jag har aldrig gjort just det där men peta i ögon eller näsa har väl hänt...
    Men som sagt, man lär sig genom att praktisera inte genom att bli tillsagd. ;)

    Kul att ses igår! :)

    SvaraRadera
  10. LillaUlle: Ja, plasthandskar är bra till mycket. Brukar ha när jag målar också. Slipper gå på så hårt med nagelborsten efteråt.
    *********
    Tina: Jo, jag fick faktiskt en godnattkram
    *****
    Sara: Ja, det var kul att få träffa dig med!

    SvaraRadera