torsdag 6 maj 2010

Freud och hans lära

Det händer att jag går på gymmet ibland för att kompensera mitt stillasittande arbetsliv. På sista tiden har det dykt upp en ny kille, vilket i sig inte är ovanligt. Men den här är lite ovanlig. För det första verkar han var nybörjare, men det får man vara det har vi alla varit. Sen ser han lite speciell ut. Inte märkvärdigt mycket men bara sådär lagom för att man ska komma ihåg honom utan problem.

Men han är en nogrann pedant. Detta noterade jag när jag plötsligt hörde en kort ringsignal när jag stod och försökte lyfta en hantel. Jag såg mig om och förstod snart att det var killens mobil. "Men ska han inte svara?" tänkte jag. Nej, det skulle han inte, för det var "slut på paus" signalen.

Killen har alltså ställt timern på mobilen så att han får korrekt antal vilominuter mellan varje set och övning. Efter varje övning åker lilla boken fram och noggranna anteckningar görs. (De dagar han gör hantelövningar ringer det mycket). (Killen tar sin träning på allvar, det får man göra, inget fel med det.)

Men jag var ändå tvungen att berätta detta för min kära sambo. Hon är mer humanistiskt och filosofiskt skolad än jag, vilket gjorde att hon kommenterade hela min historia med:
-Jaha, en "Anal" (engelskt uttal)
-Va? undrade jag.
-Freud hade en teori om att folk som var överdrivet pedantiska och njöt av ordning och reda hade viss analfixering, därav uttrycket "anal".

Igår tränade jag samtidigt som "Anal" igen. Jag vet att jag är skitlöjlig, men jag kan inte få det ur huvudet. Som pricken över i har jag själv motvilligt börja reagera som Pavlos hund. Så fort jag hör en viss kort ringsignal dyker ordet "stjärtfixering" upp i huvudet.

Jag måste byta träningstider. Annars kommer det att sluta med att jag promt vill ha rumpan mot väggen för att kunna träna. De säger att kunskap är en lätt börda att bära. Jag säger att det är en jobbig börda. Jäkla Freud.

4 kommentarer:

  1. Ajdå. Om inte annat så är det jävligt irriterande att höra en massa pipande ljud när man försöker fokusera på träningen (Därför ser jag noga till att lillkillen sover djupt bakom en stängd dörr innan jag,för säkerhets skull, tar på mig hörlurarna och sätter igång med min träning)
    Du kan ju be honom att ha mobilen på vibrator istället.

    SvaraRadera
  2. hahahaha!..du är för skoj du..

    SvaraRadera
  3. Malin J: snälla Malin, förstår du väl att jag inte kan gå fram till en främmande karl med misstänkt analfixering. Så modig är jag inte.
    ******
    Malla & Tjillevipp morsa: Tack ;)

    SvaraRadera