lördag 15 maj 2010

Helgen hittills...

Igår spenderade jag HELA dagen i faderns garage (själv) med att montera dragkrok på bilen. Som husägare har jag insett att det inte fungerar i längden att låna kompisars bil så fort det behövs en dragkrok. Jag är nämligen av den naturen att har jag lånat en bil för att dra med, måste jag återlämna bilen med lite mer bensin än som var i innan jag lånade den samt att en flaska vin eller en liten kasse pilsner ingår i återlämnandet.

Summerar man merkostnaden för lånet av bil för varje dragtillfälle, lönar det sig ganska snart att montera dragkok på sin egen bil. Dragkrok med tillhörande elkontakt kostar ca:3000kr oavsett inköpsställe. Oavsett verkstad säger de att de vill ha 3000-3500kr +materiel för att montera dragkrok på min bil. Dvs minst 6000kr om man går till verkstad.

Titta på bilden nedan. Kroken fästes med fyra bultar i karossen och två bultar till själva kroken. Totalt sex bultar. Skulle inte tro att en maskiningenjör betalar 3000kr för det.

Jag började ungefär klockan 09:20. Klockan 10:30 var jag irriterad på två små sönderrostade skruvskallar som hindrade mig från att ta loss bakre kofångaren. 11:00 åkte borrmaskinen fram och jag borrade helt sonika bort skruvarna. 12:00 hade jag lärt mig att opel har ett eget mycket klurigt system för avgasupphängningen. 13:10 insåg jag att jag var tvungen att demontera även värmeskölden för bakre ljuddämparen. Klockan 14:05 tog jag lunch.

Det var nu efter lunch som själva montaget kunde börja. Och montaget med sina fyra skruvar gick jättebra. Tills jag var färdig och först då insåg att det var två olika längder på skruvarna, beroende på var de satt, 10 resp 11cm. Men det tog inte mer än 40 minuter att rätta till det felet.

Nu skulle allt jag demonterat på förmiddagen monteras tillbaka. När jag gör mitt tredje monteringsförsök av kofångaren börjar jag förstå varför de ville ha 3000kr för montaget. Hur fan tänkte jag. Jag vet ju att de tar 1200kr för att byta ett drev inne i motorn, varför kostar då 6 bultar 3000kr. För att det är så jäkla mycket merjobb ärthjärna!

När klockan är 19:15 sitter allt på plats och jag åker hem. Men fan jag är slut! Vi äter till "Så ska det låta" (jag tog fångad av en stormvind på bildjakten efter tre bilder) och till det tar jag två öl. Sen somnar jag. Det var min fredag.

Äntligen sitter skiten på plats.


Lördag!
Idag har njutit av solen och grävt i trädgården. När man gräver i trädgården inser man vad massor med kryp det finns. Jag tog fram nya kameran, satte på macro objektivet och dokumenterade några av dem.


...och första soliga vår/försommarhelgen avnjöts i solnedgången tillsammans med grillat och...

...smaskens...

4 kommentarer:

  1. Men nu har du iaf sparat mycket pengar.

    SvaraRadera
  2. Sluta aldrig blogga - du är briljant!

    (ska shoppa kamera-kan du rekommendera något från kamera djungeln till en villtakortpåallt amatör?)

    SvaraRadera
  3. Tänkte bara: Jo, men det är inte utan att man frågar sig själv: Vad är en hel dags ledighet värd?
    **********
    Tjillevipp morsan: Tack! Det värmer.

    Kamera.. oj, det beror helt på vad du vill ta kort på och hur seriös du vill vara och hur mycket pengar du vill lägga. Canon EOS 1000D och Nikon D3000 är två bra och hyfsat billiga (ca:4000kr) systemkameror för den som vill börja ta lite bättre bilder. Båda har helautomatiska lägen vilket gör dem till "titta-tryck" kameror med mycket bra resultat.

    Vill du däremot ha en liten kamera som är med dig överallt och inte behöver vara rädd om finns Olympus "my tough 3000". Det är en pocketkamera du kan glömma ute i regnet eller tappa i golvet utan att det gör något. Den tål tuffa tag. Inte världens bästa bilder (om man är kräsen) men den kan vara med överallt och ta de bilder du inte annars kanske tagit.

    Vill du ha något där emellan skulle jag nog rekommendera en Panasonic Lumix eller en av Fuji Finepix modellerna.

    SvaraRadera
  4. Ganska seriös så det lutar åt det översta tipset. Stort jätte tack- mycket uppskattat! :)

    SvaraRadera