onsdag 12 maj 2010

Rockit?

Jippi, då var det ledigt i dagarna fyra. Fredag, en klämdag (squeeze-day in english), tar jag ut en semesterdag för att få en lååång härlig sammanhängande ledighet att spendera i trädgården och allt som ska göras där.

Trodde jag. enligt väderleksrapporten ska det bli skjit-väder. Och jag som varit på ByggMax och allt. Först blev jag lite besviken men sen kom jag på att jag faktiskt har inomhus-jobb att göra också. Jag har en hel snickarbod som ska inredas, med arbetsbänk verktygstavla och allt.

Leka "Simon och Thomas", dricka folköl, pilla med verktyg och lyssna lite på musik. Kanske lite "Kennet & the knutters". Till min sambos stora förfäran passade jag i höstas på att köpa en samlings CD på ICA (2för 99kr) av dessa rockande coola motorcykelmän. (Den andra skivan var en samlingsskiva div artister)

Naturligtvis blev den bannlyst i huset på en gång och snickarboden var enda stället för eventuell uppspelning. Så när första brädan skulle sågas i höstas efter inflyttningen, stoppades skivan in i den lilla plast-stereon. Här skulle det sågas till tonerna av svunnen för-pubertet med roliga rim i texterna och motorcykeltema. Men....

Fan vad dåliga de var. Ärligt talat. Vilket musikaliskt totalt magplask. Jag hoppade raskt framåt låt för låt för låt. Den här musiken skulle ju inte ens gå hem hos tondöva alkisar. Hur fasen kunde jag ens tyckt att det här var bra musik? Skivan blev kvar ute i boden och ligger där än.

Man ska nog inte försöka återuppliva gamla minnen, det finns risk för besvikelse.

2 kommentarer:

  1. Känns igen.Det gäller inte bara musik. Gäller oxå böcker man gillade förr, platser man tyckte om att besöka och vännerna man hade så kul med DÅ men inte träffat på några år.Sen får man ju inte glömma filmerna ,som man lovade alla som ville lyssna att man kunde se 100 ggr utan att tröttna.Man tröttnar, minst sagt.

    SvaraRadera
  2. Jupp, inget är som man minns det. När jag var liten kom "Night Rider" med David Hasselhoff och blien Kit. Världens jättehäftigaste serie för en teknikgalen liten gosse.

    Olämplig television tyckte min mor efter tre avsnitt och förbjöd mig helt sonika från att titta. När jag blev 21 och var student gick NightRider i repris på lunchtid. Perfekt att se på under lunchen.

    Tyvärr var det inte alls lika häftigt längre. Det var bara töntigt. Och inte ens töntigt på ett coolt sätt, det var bara töntigt.

    Inget är som man minns det.

    (och ja, lite lurad kände jag mig av min mor)

    SvaraRadera