torsdag 25 november 2010

Web-shopping

Det är dags att uppdatera anti-viruset igen. Visst, jag vet att det finns gratis-grejer att ladda ned och att de funkar klockrent, men jag är ändå så dum så jag tror jag får något bättre om jag betalar för det än om det är gratis.

Dessutom är 800kr om året för tre datorer inte dödligt. Det är typ 67kr/månaden för att kunna koppla av och slippa nojja. Precis som en flaska vin, de kostar också runt 67kr och får en att koppla av och inte nojja. Men av någon lustig anledning går det alltid åt mer vin än antivirus.

Vad jag inte fattar är att anti-virus företagen jobbar bättre på sina "Köp ny licens en gång om året på webben"-uppdateringar. Förr om åren hade jag Norton. Min "datorkunskapkännedom" på den tiden var såpass att jag byggde mina datorer själv av lösa delar och installerade alla program. Ändå lyckades jag aldrig via Nortons hemsida uppdatera mitt antivirus korrekt.

Varje år (notera varje år) tre år i rad, efter att jag försökt köpa en uppdatering online, var jag tvungen att ringa telefonsupporten eftersom det alltid gick åt helvete. (ett år tex ändrade webbsidan automatiskt min produkt mot en annan den tyckte var bättre) Och varje år fick jag ett e-mejl av Norton där de efteråt frågade hur jag blivit bemött i telefonsupporten, eftersom de jobbade på att bli bättre. snacka om att lägga krutet fel.

Nu har jag Kaspersky. Skulle återigen uppdatera online. "Tryck här för att förnya" har det stått i en liten ruta flera dagar i rad nu. Jag klickade där. Då hamnade jag på deras hemsida. Därifrån kändes det inte alls självklart vart jag skulle ta vägen.

Jag gick tillbaka, startade Kaspersky-antivirus, fick upp en ny ruta med texten"förnya här". Hamnade då på en annan sida hos Kaspersky, bättre, men kände mig fortfarande vilsen. Lyckades via en tredje väg klicka mig fram till samma sida som innan , men nu med rabatt, eftersom jag redan har Kaspersky.

Det lät ju bra, tänkte jag och klickade vidare. Snart hade jag påbörjat mitt onlineköp. Jag skulle fylla i förnamn och efternamn, e-post mm. Klickade vidare och fick upp en lista med vad jag beställt (av någon underlig anledning hade det anslutit en backup-cd för 130kr automatiskt) och jag skulle betala via kontokort.

Går in på internetbanken, gör en säker kortbetalning, får kortnummer, knappar in, bekräftar, går vidare, får "kvitto" på skärmen med utskriftsmöjlighet. Jag skriver ut. "Tack för ditt köp", typ får jag.

Sen får jag inget mer. Kollar mailen.... ingenting. Var är min nya produktnyckel??? Jag har just betalat 800kr för ... ingenting. Har kollat mailen som en tok senaste två timmarna, men ingenting. Nåja, de kan får 24 timmar på sig.

Men det är ju lustigt att de som gör program som ska skydda oss på nätet är de som är sämst på att göra saker på nätet. Känns ju inte särskilt betryggande när man tänker efter.

5 kommentarer:

  1. Hej Gustav,

    Mitt namn är Emil Karlsson och arbetar på Kaspersky Lab AB.
    Verkar ha blivit något fel här vilket absolut inte är bra.
    Om du kontaktar mig på mail eller tele så ska jag lösa det åt dig direkt.

    T:+46 8 578 530 41
    M:+46 70 735 30 41
    E-mail: emil.karlsson@kaspersky.se

    Mvh
    Emil Karlsson

    SvaraRadera
  2. Ibland lönar det sig att skriva om sina data/säkerhetsproblem på bloggen ser jag :) Vilken tur att en Kaspersky-medarbetare läser din blogg Gustav! Hoppas du får hjälp nu!
    Själv är jag snål och kör gratisversionen av AVG (som jag nu håller på att uppdatera) och lägger mina pengar på vin istället.(fast inte nu när jag är gravid iof...).

    SvaraRadera
  3. Sedär ja. Då får man väl hoppas att det problemet.löser sig nu då.

    SvaraRadera
  4. Fattar inte detta fenomen! Lägger företagen in ngn slags kod för att hitta missnöjda kunder på nätet? Hursom, det är ju också service och jag hoppas det ordnar sig. Trevlig helg! /Gina

    SvaraRadera
  5. Emil: Du får gärna maila igen, jag har tydligen svårt med att ta emot mail.
    **********
    LillaUlle: Ja, lite tur ska man ju ha. Min mor kör också AGV. Den hade fått rätt bra omdöme i råd&rön.
    **********
    Malin J: Ja, nästan löst, det är nära nu. Men jag känner mig lugn. Allt kommer att ordna sig.
    *******
    Gina: Trevlig helg på dig med! (ordnar sig kommer det att göra ;-) )

    SvaraRadera