lördag 12 mars 2011

After Wöök

Igår var jag på sk afterwork, dvs "efter jobbet med arbetskamraterna". Det hela går ut på att låtsas att man inte får nog av de människor man delar arbetsplats med hela dagarna utan även vill ta av sin fritid för att umgås med dem. På afterwork dricks det ofta alkohol. Den här gången lät jag bli. Tänkte att jag inte skulle ta det lite lugnt  i  och inte på en gång bli utstött av mina kollegor.

Min vana trogen beställde jag in hamburgertallrik, dvs hamburgare med pommes. Det är lite kul för alla kök har alltid en egen variant av denna standardrätt. Den här hamburgertallriken fick bra betyg förutom en liten detalj. Hamburgerbrödet. Varför i helskotta var de tvungna att doppa brödet på fågelbordet?

Fullt av linfrö, havregryn och solrosfrön. VARFÖR DÅ?
-Det är ju nyttigt, sa min bordsdam.


Det är fredag och jag har beställt in en fet hamburgare med friterad pommes, fet hårdstekt bacon, ost och majjonäsbaserad dressing. Och så försöker de göra skiten "nyttig" genom att slänga på en näve fågelfrö på toppen. Det är fett det är salt det är korta kolydrater, himelriket på jorden, och så förstör de allt med att lägga in ett lock av masonit. Vem är det de försöker lura? För i min värld blir då brödet inte godare av att man slänger in en näve bös från fågelbordet. Det är lite som att gå runt på krogen och ragga på löften om avbrutet samlag.

Men jag sa inget utan höll käft och åt. Däremot fick jag en sur blick av servitrisen när min chef (som satt mitt emot mig) fick in sin mat.


-Ha ha, så där det ut i kompostpåsen hemma. Lite torkade fnasiga potatis skal och brun gegga.  (vaddå? tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter)(Arne Anka)
Min chef lät dock hälsa att den bruna "geggan" smakade mycket gott.

Nästa gång hoppas jag de väljer ett ställe med "riktig" mat.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det är rätt najs med frön, faktiskt. Lite extra tuggmotstånd.

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet om hamburgebröd. De ska vara äkta. Man kan inte banta med hamburgetallrik ändå så varför lura stackars korkade människor som olyckligtvis går på detta? Nä fram med sesamfröna!

    SvaraRadera
  3. Åhh jag gillar dig Gustav, och din flickvän också! Du är så härligt "plain" och framförallt din diet är ju så enkel att följa. Fattar verkligen inte heller det där med hamburgerbrödet och fröna. Varför sabba en helt OK måltid? //Gina

    SvaraRadera
  4. fanny: Ja, smaken är ju som rumpan. Själv föredrar jag mjukt och svampigt hamburgerbröd.
    ********
    Renée: Yeee! Onyttigt är bäst, särskilt på en fredag.
    ******
    Gina: Tja, det finns folk till allt.

    SvaraRadera