söndag 6 mars 2011

Min helg

I helgen har jag varit i Sveriges huvudstad. Det var ett äventyr. Jag och min sambo åkte dit för att hälsa på våra  kompisar M och I. De är inte så mycket äventyr. De är mest trevliga.
Vi hade bestämt oss för att besöka tekniska museet. Så vi hoppade alla in i bilen och åkte dit.

Stockholm är en intressant stad. Det finns många museer.  Fem av dessa (däribland tekniska museet) ligger bredvid varandra. Till dessa fem har man totalt byggt ca 75parkeringsplatser. Det är ungefär 200färre än till ett vanligt ICA Maxi. Hur tänkte de nu? "Vi bygger museer för att få kulturbidrag, men vi har inga parkeringsplatser, det blir så mycket jobbiga besökare då". Jag har aldrig förstått mig på  kombinationen  Stockholm och trafik.

(Jag vet bara ett ställe till i Sverige som var/är värre och det var när de byggde ett helt nytt stadsbibliotek i Universitetsstaden Linköping. Det nya biblioteket fick 3 handikapp-parkeringar. Inget mer! Det var allt. Så glöm att ta bilen till bibblan för att bara kasta in några låneböcker. Nej, nej, det gick inte för sig. (Ibland är det smidigt att inte läsa böcker))

Den första lediga parkeringen vi hittade var uppe vid kaknästornet. Men just idag gjorde det inte så mycket. Det var ändå dags för lunch, och det är ju alltid trevligt med lite utsikt.


Kreativa barn har skrivit meddelanden i snön.

 


Parkeringsplatsindikator

När vi var färdiga med lunchen blev det tekniska museet, ekologisk fika på etnografiska samt promenad längs Djurgårdsbrunnskanalen. Jag frågade I som är uppvuxen i Storstan om det här klassades som "lantlig promenad" i stockholmarnas ögon. 
-Ha ha, ja nästan, blev svaret, det är ju hästskit på vägen. (no comment)
Söndag blev mestadels spring i inredningsaffärer för "inspiration till kommande renoveringar" i huset. Det är konstigt. Men den mesta inspirationen bestod av att vi kom fram till hur vi inte ville ha det. Så kan det vara ibland.

1 kommentar:

  1. Att veta hur man INTE vill ha det är ett stort steg på vägen. Stockholm gör ju allt för att man inte ska köra i stan, så det är säkert därför de fixade så få parkeringsplatser.

    SvaraRadera