tisdag 29 mars 2011

Analfabetism?

Jag måste lära mig läsa, det här fungerar inte längre. Som ingenjör kan jag det mesta vad gäller siffror (inte romerska dock), men bokstäver, det är fasen klurigt. Drygade ju ut tv-utbudet här hemma med en inspelningsbar digitalbox som jag fick köpa billigt via ett erbjudande från Canal Digital.

Med i paketet jag hämtade på posten fanns ett A4 med instruktioner och grejer hur jag skulle byte microvågshuvud, eller som de förordade, anlita en fackman. Jag anlitade mig själv och klängde ut på taket och bytte allting själv, och drog en ny extra ledning till köket.

När det var klart och jag jag kollat med gamla boxen att allt fungerade, packade jag nu upp den nya inspelningsbara boxen. Och vad står det på första sidan i instruktionsboken:


Vi rekommenderar att du kopplar in TVÅ separata kablar från microvågshuvudet i digitalboxen. annars kan du få problem med inspelning och programguiden. Endast en kabel är ej att rekommendera.

Vad fasen! Tänk om jag hade anlitat en fackman/installatör och betalat honom 1200kr för att klättra runt på mitt tak, och sen ett dygn senare inse att jag måste anlita honom igen för samma summa för att koppla in sladd två, som dessutom inte fanns med i paketet.

Klockan var sent på kvällen och kundtjänst hade stängt, men jäklar att jag satt och laddade och övade in mitt syrliga utskällningstal till dem. Men eftersom jag hade allt inkopplat, även om det bara var med en antennkabel, testade jag lite, och det gick att spela in och det gick att använda programguiden, om än med vissa begränsningar.

Idag hade jag med mig lappen med instruktioner eftersom telefonnumret till kundtjänst stod längst ned. Så vid första fikarasten, sket jag i kaffet och tog istället fram lappen för att ringa. Då såg jag att det stod något längst ned till höger på lappen också "Läs mer information på baksidan"


DÄR stod det. Längst ned till höger

Det var visst text på baksidan också. Och gissa vad som stod där:
"Har du en inspelningsbar box bör du dra två kablar från microvågshuvudet för att få fullvärdig funktion".
Suck!

Så efter jobbet bar det först av till Clas Ohlsson, och efter det upp på taket, och sen åkte borrmaskinen fram och fasen jag har dragit kabel. Och kabeln har gjort så mycket motstånd den kan genom att krulla sig värre än en telefonsladd. Ni vet såna som satt mellan telefonen och luren på 80-talet, när alla telefoner satt fast i väggen via telejacket.

 Två hål i väggen? Ha, jag har åtta, minst!

Så, när all kabel var dragen och allt "krull" började räta ut sig, hade vi visst en liten överraskning på övervåningen. Där kabeln kommer ned från vinden, går längs väggen uppifrån och ned och sedan ned genom golvet till nedervåningen. Jag borde visst tagit mig lite tid att "krulla ut" kabeln. Nåja, shit happens!

Är det någon som har numret till Joe Labero eller någon 
annan trollkarl som är duktig på att trolla bort knutar?

9 kommentarer:

  1. Strunt i det, det kanske ger schyssta specialeffekter på bilden.

    SvaraRadera
  2. Hellre slå knut på en kabel än på sig själv.

    SvaraRadera
  3. Tack för morgonens skratt! =)

    SvaraRadera
  4. Jag skulle ha satsat på fackmannen, eller ringt svärfar, det funkar alltid. (Kan inte heller låta bli att påpeka att Du har en kossa med på bild nr 3....)

    SvaraRadera
  5. Jag får ont i magen av sådana här inlägg. Det stressar mig något så oerhört (kan det räknas till teknikstress?). Har själv ringt om en trasig digitalbox idag. Personen på andra sidan telefonen hävdade bestämt att det var min TV det var fel på eller att jag inte hade batterier i fjärrkontrollen. Jag kunde få en ny fjärrkontroll men ingen digitalbox (som faktiskt är den som är trasig). Har världen blivit tokig? //Gina

    SvaraRadera
  6. Sara: Ja, man kan ju alltid hoppas. Med en stavmagnet och lite ståltråd kan jag kan ske få 3D-bild till och med.
    **********
    Jessica: Jo, det är väl sant.
    **********
    Helena: Var så god ;-)
    *******
    Patrik: Ja, eller din fru gissar jag, hon kan. När det gäller vår ko Lilla-Mu så är hon rumsren och går därför bra att ha som inne-ko.
    ********
    Gina: Världen är redan tokig. Om du vara visste vad de sätter för folk i andra änden de där "support linjerna". Ibland får man en överkvalificerad bredbands-ingenjör, ibland någon oteknisk teolog-student som drygar ut ekonomin med att svara i telefonen och läsa svar från en lista uppifrån och ned.

    SvaraRadera
  7. Tänk jag trodde nog att det kunde vara så illa som du säger. Härmed ber jag om lov att få citera dig för nu måste jag nog skriva till detta jäkla företag. Jag har allt hos dom också; telefoni, bredband och digital TV. Det är ju så jobbigt att byta. //Gina

    SvaraRadera
  8. Gina: Klart du får citera mig, inga problem!

    SvaraRadera
  9. :) underbart! Jag fick mig en schysst start på dagen! *skrattar*. Kunde varit jag. Dock hafe jag inte vågat mig på eljobb. Men knyt på sladd-temat, där länner jag igen mig.

    SvaraRadera