måndag 28 juni 2010

Att ta sig till Västerås

Idag har jag varit i Västerås och hälsat på en kompis. Det gick rätt bra. Åter igen fick jag lära mig: "Lita inte på eniros vägbeskrivning, du hamnar fel!". Och avfart 131 finns inte bara på EN väg, den finns på flera olika vägar. Särskilt på två som båda finns på vägar som har anknytning till Västerås.

Men med hjälp av lite lokalsinne samt en kartbok var jag snart på rätt köl igen. Till min hjälp den här gången hade jag en karta samt GPS:en i telefonen. Jag visste var på kartan vart jag skulle svänga av, så jag bara väntade på att rätt väg skulle dyka upp i telefon. Nu har min telefon några små problem:

För det första är det en Nokia, förstår inte varför jag köpte en sådan. För det andra har ägaren inte orkat läsa någon manual ordentligt. Det gör att skärmsläckaren slår till efter 40sekunder. Därför måste jag sitta och hålla i telefonen och trycka på den så att den inte slocknar. Sitter jag och håller i telefonen når inte gps-signalen fram ordentligt, varför jag måste hålla den vid framrutan lite nu och då för bättre skattelit åtkomst.

Och på grund av att signalen inte gick fram, kom jag enligt gps:en aldrig fram till min avfart, förrän jag byter hand och den får kontakt med satelliten igen hopp, så hoppar jag enligt gps:en fram och förbi min avfart med ca 400m. Då svor jag. Sen fick jag se valda delar av Västerås stad och gator för att ta mig tillbaka.

Men jag hittade fram till sist. Och jag fann även en parkeringsplats. Och jag ska inte döma folket som bor i området eller dess bilar .. men.. den här skylten var standard på samtliga parkeringsplatser.


Det betyder väl ungefär "Här bor vi som inte har råd med bilar som fungerar och är besiktigade när vi köper dem". Men man ska inte ha fördomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar