tisdag 1 juni 2010

Sommartillbehör

Hela vintern har jag gått och längtat efter sommaren. Grilla, skaffa t-sirtbränna, laga gräsklipparen, dricka kaffe ute, gräva i trädgården. Mördarsniglar visste jag att vi skulle få, men sånt kan jag leva med (elektricitet), men jag hade helt glömt bort myggen.

Idag skulle det grejas med grundstommen till växthuset och detta ligger förstås helt i lä vid häcken. Och de små elaka jävlarna måste varit helt utsvultna, för de var på mig som likt damer kring fyndkorgen på Lindex mellandagsrea.

Fick de inte flyga in i örat försökte de flyga in i näsan eller sticka mig i nacken. När jag tillslut var färdig var jag så full med mygg-lik i håret och nacken att jag var tvungen att duscha. Det här nämndes det aldrig något om i besiktningen vid husköpet, trots att det fanns en rad för skadeinsekter i protokollet.

Jag ska minsann reklamera och tala med mäklaren. 10% vill jag ha tillbaka för sveda, värk, kli och omkostnader (folköl*) i samband med skadeinsekter. Jag tänker hävda "undanhållande av viktig information".

Jag tror jag ska börja röka, det håller myggen borta! Ont ska med ont fördrivas!

*(Folköl är alltid en omkostnad vid trädgårdsarbete, men det behöver ju inte mäklaren få reda på)

3 kommentarer:

  1. Fyller mygg någon viktig funktion i naturen? Annars kan vi väl utrota dem? När vi ändå är i gång så kan vi ta och utrota fästingarna med.

    SvaraRadera
  2. Som äkta norrländska ( utflyttad sen många år) är jag som tur i snudd på immun mot de smådjävlarna, resten av familjen är stumma av förvåningen. Jag tror mer bara att jag inte är deras typ.

    Angående besiktning vid husköp, så deklarerade maken sådär plötsliigt härom dagen att det alltid borde ingå liten grävskopa och åkgräsklippare i pantbrev vid husköp.

    Då tänkte jag på din lilla puttmaskin, undrade om han också läser din blogg, den rackar'n.
    Fast när jag tänker efter lite närmare vet han nog inte vad blogga är, puh!!! Hade kanske varit roligt iofs.

    Ia

    Ps.s Maken behövde inte gräva diken i söndags, men väl dock gräva ned rosor halva dagen. He he he!!!

    SvaraRadera
  3. Malin J: Jag har för mig att mygg utgör mat för typ massor med djur. Ungefär som havets plankton. Eller så svamlar jag bara och vi kan ha ihjäl dem med DDT allihop.
    ************
    Ia: Din make behöver definitivt en trädgårdstraktor med grävaggregat. Och jag håller med honom, det borde ingå i alla husköp. Särskilt om man har en trädgårdstokig fru.

    SvaraRadera