tisdag 22 juni 2010

Spännande väg

Idag har vi varit i Karlsborg och hälsat på en kompis. En gång om året råkar vi ut för situationen att det vore bra med en GPS. Men eftersom jag är snål är en gång om året för sällan för att det ska vara värt pengarna. Jag sitter hellre i en stekhet bil på en rastplats någonstans i Sverige och under hetsiga diskussioner kritiserar min sambo för att hon inte kan läsa kartan på ett sätt som gör att jag kör rätt.

Ett alternativ, (eller lite hjälp på vägen) är att gå in på eniro och ta ut en vägbeskrivning. Inte för att texten i vägbeskrivningen brukar vara helt pålitlig, men den visade kör-rutten på kartan brukar vara ok.
Eniro spottade först ur sig den snabbaste vägen till Karlsborg. Men den såg för lång ut, så vi valde den kortaste.

Det blev dagens äventyr kan jag säga. Följa en vägbeskrivning där vägarna är så små att de inte finns med på kartan, åka kringelikrokig väg som blir smalare och smalare för att tillslut bli grusväg, där vi jagade lantbrevbärare och cyklande pensionärer.

Jag kan nu pricka av "Upplevt lantligt sommarsverige" på semesterlistan.

5 kommentarer:

  1. Eniro är livsfarligt!Jag och kompisen åkte runt i på småvägar en hel timma, guidade av vägbeskrivning från Eniro, när vi skulle hem från Ullared... för att till slut komma fram till en skylt med "Ullared 5"...

    SvaraRadera
  2. Oj det där känner jag igen!! Själv hade jag brorsans bil med GPS och allt men valde att lita på mitt eget omdöme. Hamnade på rallyvägarna i Värmland och fanns inte ens på GPS:en. Det var mitt i natten, 2 hundar i bilen, sommardäck (visserligen 4WD o antispinn) med bättre grepp än mina vinterdäck. Tänkte att dom kommer hitta mig först vid vårsådden. GPS är nog bra har jag lärt mig ;-). //Gina

    SvaraRadera
  3. Sen finns det den andra sortensmänniskor som har som söndagsnöje att "finåka" på utflykt. Då ska det alltid tas småvägar som ingen använt på 20 år. "Men tänk vad spännande,vem vet var vi hamnar"(Valfri förälder/farförälder)
    "Vilse,tydligen,kan du inte åtminstonde åka vilse till en sjö,så att jag kan bada" (Jag i tonåren).
    Men jag fick se mycket träd när jag växte upp, och älgar och mygg,massor med mygg.

    SvaraRadera
  4. LillaUlle: (nästan) alla vägar bär till rom, men några bär till Ullared. nästa gång, köp en bilig GPS.
    ***********
    Gina: lugn bara lugn, de där skogsvägarna är mer besälta än man tror. De hade hittat dig redan på sportlovet.
    **********
    Malin J: Fenomenet du beskriver har jag lärt känna som "bilpromenad".Ett mycket uppskattat nöje innan färg tv:n fanns. Men människan är av naturen lat, så varför komma till naturen när naturen kan komma till människan rätt in i dess vardagsrum?

    SvaraRadera
  5. Åhh GPS!!! Vi har precis skaffat en och numer slipper vi (mannen) hålla en snitthastighet på 140km/h för att kompensera för alla felåkningar..... Skulle helst haft en med någon roligare röst, typ Arga snickaren, men det är helt ok även med standard-damen. //Mia

    SvaraRadera