onsdag 18 januari 2012

Mirakelmedicin

Sitter som vanligt och glor på tv när en för mig, ny reklam dyker upp. Glucosanol.
 

Det är nÃ¥gon form av medel som ska förhindra upptag av kolhydrater. Exemplet i reklamen är en portion pasta med lite tomatsÃ¥s pÃ¥ toppen. Det jag tycker saknas är nÃ¥gon form av protein, som skinka, tofu, eller tonfisk. 
Nej, felet är att det är för mycket kolhydrater. Istället för att lära oss äta mindre portioner med kolhydrater och därmed spara på jordens resurser samtidigt som det är lättare att hålla vikten naturligt kan vi nu ta ett piller som tar bort stora delar av den viktigaste orsaken att vi äter mat, nämligen få i oss energin. Känns ju logiskt att göra när det finns så mycket svält i världen.

Vi kan ju titta rent ekonomiskt pÃ¥ det ocksÃ¥. Enklaste alternativet i min värld (den teoretiska ingenjörsvärlden) är att minska sitt kolhydrat intag med tex 15%. Det betyder teoretiskt att kolhydrat-delen av matinköpen minskar med 15%. Det betyder att den som lägger 800kr i mÃ¥naden pÃ¥ kolhydrater (pasta, potatis, bröd, ris) sparar 120kr i mÃ¥naden. 

Ett paket Glucosanol kostar 229kr för 60tabletter. Man ska ta 1-2 tabletter före varje måltid. Max 6st om dagen. Tar man två före varje måltid blir de i runda slängar tabletter för 440kr i månaden. Så spara 1440kr eller slänga ut 5280kr om året, det är bara att välja.

Notera även vad det står längst ned i den gröna rutan. "Kombinera med balanserad kost och motion".
Fan, det var visst inget mirakelpiller. Man är likförbannat tvingad ut i motionsspåret samt avstå från frosseri. Vad är då vitsen? Slänga ut över 5000kr om året och ändå behöva dallra runt fläsket i motionsspåret.

(gillar namnkombinationen "Gluco"- som i sockersorten glukos och -"sanol" som i sanering. sockersanering ha ha ha)

Annars hade jag faktiskt en liten plan. Det har ju även gjorts reklam på tv för ett medel som heter alli. Det ska hindra kroppen från att ta upp fett.

 Jag tänkte att om man trycker i sig en näve av varje pillersort, sÃ¥ borde det sedan vara fritt fram att trycka i sig kebabtallrik med pommes, chips, popcorn och pizza i mängder. Eller mÃ¥ste man kombinera det med motion ocksÃ¥. Ok, jag beställer inte hemkörning, jag gÃ¥r till pizzerian själv. Det borde räknas som motion.

4 kommentarer:

  1. Jamen jag säger det igen. Du är den nya Sverker ;-). Fattar inte hur man kan tro att det där ska hjälpa (fast ärligt talat så har jag nog frestats att testa). Tack för att du hjälpte mig spara pengar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god! det var så lite så.

      Radera
  2. Underbart! I mitt nästa liv vill jag bli ingenjör. Då jäklar ska jag räkna ut saker och ting. Håller med Gina, fast jag tycker du är bättre än Sverker.

    SvaraRadera
  3. Jupp, ingenjör is da shit...

    SvaraRadera