tisdag 16 augusti 2011

Besök i leksaksbutiken

En bekant till familjen har precis blivit mamma till en liten Elisabet. Därför besöktes det idag en såndär lek- och barnvagnsbutik för att införskaffa något lämpligt. Det fick bli en liten filt. En mjuk sak på 1m x 0,75m

Det var nu jag lärde mig att allt som har med barn att göra är dyrt. En filt på 2m x 1.8m i samma material, fast på Jysk, kostar 149kr. Den här lilla skiten kostade 210kr. Om man betalade 260kr kunde man få en med Pingu på. Eller ett mumintroll.

Men med tanke på att en nyfödd är precis som alla andra, inte bryr sig om figurer den inte inte känner till eller uppfattar, så snålade jag och tog den billigare varianten  för 210kr. Sen köpte vi även en kok-bar filt variant också. Man vet ju inte hur mycket de spyr och bajsar bredvid de där små liven. Tänkte det kunde vara bra med en som går att "hård-tvätta" så att säga.

Men väl i en leksaksaffär måste man ju passa på att besöka hyllan med vad som varit något av det absolut viktigaste (enligt mig själv) under min tidiga uppväxt och förmodligen bidragit mycket till att inse vad jag skulle göra för yrkesval senare i livet. Jag talar naturligtvis om Lego-hyllan.

Och naturligtvis finns det fortfarande modeller som är svåra att motstå. Under några få sekunder övervägde jag om jag inte skulle fira in semestern med att köpa mig själv en liten present. Typ en fjärrstyrd grävmaskin med riktig fungerande pneumatik (tryckluft). Jag har visserligen redan två Lego-grävmaskiner. Men som alla vet är ju alla goda ting tre.



Och nu som vuxen arbetande ingenjör har jag ju faktiskt råd också. Det var lite jobbigare som nioåring med tio kronor i veckopeng att spara ihop till något liknande. Men nu, 1900kr, det skulle ju inte belasta ekonomin allt för mycket. Särskilt inte om man skjuter upp färg och målargrejer till hallen en månad eller två.

Jag vaknar dock ur mitt dagdrömmande av min sambo som lite diskret väser över min axel
-Den där går INTE på den gemensamma hushållsbudgeten, den där får du stå för helt själv.
Jag landar och kommer tillbaka till verkligheten och ställer tillbaka Legoasken. Tvåtusen kronor kanske man som vuxen borde lägga på något annat än Lego. Öl, tex....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar