Gnälla är något vi människor är bra på. Även om vi har det bra gnäller vi för det kunde ju varit bättre. Istället för att glädjas åt allt som är gjort läggs det ned energi på att gnälla på allt som inte är gjort. Det spelar ingen roll om det handlar om städning av huset eller om det är arbete utfört på arbetsplatsen. Gnällas ska det tydligen.
En konsult sa till mig en gång:
Gnäller gör oftast de som har för lite ansvar
Och jag tror det stämmer.
Ett knep kan vara att tänka ett steg längre och sätta sig in i motpartens situation.
Ta tex en sådan sak som försäkringskassan, hur många har inte varit irriterade på deras handläggare och handläggningstid.
Men hur ser verkligheten ut för en handläggare? ska vi gissa att han/hon arbetar på en arbetsplats betalad av skattebetalare som även den drabbas av neddragningar. Att organisationen "slimmas" och 10 personers jobb läggs över på 8. Lägg till det ett datorsystem fullt med buggar i vilket man tvingas att jobba i.
Sist av allt ska man överföra information och data från diverse blanketter där folk själva fritolkat både fråga och svar, lämnat några rader obesvarade och fyllt i andra, istället för att faktiskt ta sig tid och läsa på om vad som frågas efter och varför.
Usch, jag har verkligen inte lust att arbeta på försäkringskassan. Jag är väldigt nöjd över mitt jobb. Det vi gnäller på där är att ingen kommer ihåg att sätta på kaffebryggaren i tid till fikat, utan vi får ibland vänta upp till fem minuter.
Det är vad vi gnäller över.
Jag har en granne som gnäller som fan på allt och alla. Hon är pensionär och har väl inget annat för sig antar jag. Det värsta är att hon kan gnälla om att t.ex det inte är städat i tvättstugan men hon städar inte själv! Sådana människor gör mig helt vansinnig (och då ska du veta att det knappt går att få mig arg annars). nÄ BORT MED SÅDANA ENERGITJUVAR TACK!
SvaraRaderaSveriges värsta myndigheter det är Försäkringskassan och Skattemyndigheten...
SvaraRaderaDet är lite katten på råttan principen. Om ingen gnäller på handläggarna så kan ju dom i sin tur inte gnälla uppåt och dom där uppe måste gnälla ett steg till. Eftersom glappet är för stort mellan beslutsfattaren och den som är i behov av tjänsterna som försäkringskassan är ålagda att förmedla.
SvaraRaderaRenée: Försök att överraska henne med att glatt fråga "Har du inget positivt att komma med idag" eller "Har du någon gång försökt att säga någonting positivt för varje negativ sak du säger". Jag har testat och gnällarna brukar då gnälla om att det är så mycket elände att det inte finns något positivt att säga.
SvaraRadera**********
Anonym: Ja... nästan,.... hur tror du att en personalfest på skattemyndigheten ser ut? Tror du alla går hem och redovisar festen som löneförmån i deklarationen?
**********
Tänkte bara: Visst har du rätt, det är bara så tråkigt att vara den där överbelastade mellanhanden bara.